סרט חדש ואיכותי: אל האור

לו עיוורים היו יכולים לראות קולנוע, הסרט שהיה נוצר היה יכול להקסים את כל בני האדם מסביב.

קובי פינקלר , ו' בטבת תשע"ח

אל האור
אל האור
צילום: יחצ

יש דברים ש"נראים" לנו ,תרתי משמע, ברורים. לראות סרט, לראות הר, לחוות את ירידת הגשם או את מראה הקשת בענן.

לראות מחזה טבע ולא להאמין שהוא קיים. לעמוד מעל פסגת הר ולראות את כל מה שפרוס תחתינו.

ומכאן לצעד הבא.בלי שיש בידינו מצלמה או מכשיר לצילום, אנו חפצים להעביר את תיאור הנוף הנפלא הזה למאן דהוא. איך נעשה זאת? איך מתארים קו חוף עמוס בגרגירי חול למי שאינו רואה?

כזה הוא הסרט החדש אל האור. משחק מילים שמאחוריהן עומדת מיסאקו, צעירה מלאת תשוקה לעבודתה כמדבבת סרטים עבור לקויי ראיה. יום בהיר אחד( הוא אינו יודע להבחין בבהירות), היא פוגשת את נאקמורי, צלם מבוגר, המאבד בהדרגה את ראייתו ונחשפת לתצלומיו המעוררים בה רגעים נשכחים מעברה. בעוד מיסאקו מנסה לתאר לליקויי הראייה בעבודתה את המתרחש על מסך הקולנוע, התצלומים והקשר הנרקם בינה לבין נאקמורי מאפשרים לה לראות את יופיו של העולם, שהיה חבוי מעיניה, דרך עיניו הכבות

יוצרת ובממאית הסרט, נעמי קוואסה , מביאה למסך את אחד מבכירי שחקני יפן מאסאטושינאגסה, הוא נאקמורי בסרט, ומנסה דרכו ודרך המדבבת הצעירה ל"הראות" את יצירתו לעולם.

הוא שכל עולמו היא המצלמה שבידו והיא שכל עולמה לנסות ולהביא את דברו המצולם. תפקידה של מיסאקו הוא לכתוב תיאורים של הסרטים לעיוורים וללקויי ראייה. התשוקה הבוערת שלה לקולנוע התפתחה מכיוון שהקולנוע אפשר לה לברוח מן המציאות " יש בכוחו של הקולנוע להפוך חיים שליליים לחיים חיוביים" מסבירה בימאית הסרט נעמי קוואסה "ללא אור, ללא צבעים, ללא אור, ללא מראות, ללא אור בלתי אפשרי לצור סרט"

ואכן. לו העיוורים היו יכולים לראות קולנוע, אם הם היו יכולים לכתוב סיפור על האנשים מסביבם, הסרט שהיה נוצר כתוצאה מכך היה יכול להקסים את כל בני האדם מסביב לעולם השבויים בקסמו של עולם הקולנוע. זו היתה נקודת המוצא של נעמי ביצירת הסרט.

סרט איכותי, מעניין, שונה על הצד האחר של האור. 101 דקות. דובר יפנית, כתוביות לעברית ולאנגלית.