"השנאה מביאה חורבן"

בישיבת 'מאיר הראל' במודעין נערכה אזכרה לרא"ל אמנון ליפקין שחק ז"ל במלאת חמש שנים לפטירתו. דבריו של ראש הישיבה הרב אליעזר שנוולד

ערוץ 7 , ז' בטבת תשע"ח

ליפקין שחק ז"ל
ליפקין שחק ז"ל
פלאש 90

אם אמנון ז"ל היה איתנו ללא ספק היה מזדעק למראה העיוועים של הגליוטינה בהפגנה אמש. והיה יוצא כנגדה.

מותר לחלוק ואפילו יש צורך במחלוקת לשם שמים, היא מחדדת את העמדות וממצעת ביניהם, אבל ללא שנאה. כאשר יש שנאה היא רושפת ושורפת. היא כבר הביאה אותנו לחורבן. צריך לעצור את השנאה.

לכל אחד יש את אמנון ז"ל שלו. שפגש ושהיה איתו בקשר של עשיה משותפת בביטחון ובחיים האזרחיים. אמנון שלי במפגשים שהיו בינינו היה איש של אהבה. גם אם לא הייתה הסכמה בלא מעט דברים, אבל היתה לו אהבה לעם ישראל ולכל אחד בו.

הבוקר כאשר פתחתי את החדשות ואח"כ ראיתי את התומונות של הגיליוטינה, הזדעזעתי.

אנחנו נמצאים בליבן של פרשיות יוסף. האחים שנאו את יוסף "על חלומותיו ועל דבריו", רצו להמיתו אף שביקש על נפשו, ולבסוף רק השליכו אותו לבור מלא נחשים ועקרבים. ומכרו אותו לעבד. אולם יוסף לא החזיר להם שנאה. הוא כיבה את שנאתם באהבה. כאשר הגיעו אליו כמשנה למלך נכתב "ויכר את אחיו, והם לא היכירוהו" הוא זיהה אותם כאחיו, למרות שהם במכירה לא ראו בו אח, והם לא היכירוהו – כאח.

הוא יכול היה לגמול להם רעה אבל הוא השיב להם רחמים ואהבה. וכך גם אחרי מות יעקב אמרו האחים "לו ישטמנו יוסף" משום שמי ששונא, רואה את הזולת בראי מחשבותיו הוא. והיו בטוחים שאף הוא שונא אותם רק שלא רצה לפגוע בהם ולצער את אביו. אולם יוסף בכלל לא היה שם, הוא השיב להם "התחת אלקים אני". כשיש צד שני שאינו שותף לסינדרום השנאה, היא נכבית.

השבוע יחול עשרה בטבת מצומות החורבן על תחילת המצור בבית ראשון. סדרת הצומות על החורבן הועצמו בעקבות חורבן בית שני, שחרב בגלל שנאת חינם. מרן הרב קוק קרא: "שאם נחרבנו ונחרב העולם אתנו בגלל שנאת חינם - ישוב ויבנה באהבת חינם".

לפני שנים התחדש לי שלאמנון היה שם נוסף שלא ידעתי – קראו לו יוסף. והיתה לו אהבה מהזן של יוסף. זו לא שלא היתה לו דעה נחרצת. יש הבדל בין פלורליזם לבין סובלנות. פלורליזם היא תפיסת עולם הסוברת למעשה שאין אמת אחת. וכל דעה היא לגיטימית.

ואם כך גם הדעה שלך היא לא אמת מוחלטת. ואז גם לא תוכל להלחם עליה, וללכת איתה עד הסוף. סובלנות היא אמירה שיש לי אמת ואתה אני הולך אבל אני מקבל את קיומם של אלה שאינם חושבים כמוני. אמנון היה סובלן. ולא בחירוק שיניים אלא מתוך אהבה לעם ישראל.

הבוקר כשראיתי את התמונה של הגיליוטינה, הבנתי שנפל דבר. שתחת מחלוקת יש שנאה, ובשנאה זה לא משנה מי התחיל, היא מסוכנת לקיום הלאומי שלנו.

הרגשתי שאם אמנון היה אתנו הוא ללא ספק היה מנצל את כוחו לקרוא קבל עם ועולם 'לא לשנאה'.