הסכם לשיפור שכרם. עובדי הקונסוליה בניו יורק מפגינים
הסכם לשיפור שכרם. עובדי הקונסוליה בניו יורק מפגיניםצילום: דוברות ועד עובדי משרד החוץ

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הממונה על השכר במשרד האוצר ערן יעקב ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הגיעו להבנות בעניין שיפור תנאי שכרם והעסקתם של כאלף העובדים המקומיים הישראליים (עמ"י) המועסקים בכ-90 נציגויות ישראל ברחבי העולם ואושרו בוועדה הבין-משרדית לשכר ותנאי שירות בחוץ לארץ.

ההסדר הוא צעד משמעותי במסגרת תהליך ארוך שהחל לפני למעלה משלוש שנים עם הצטרפות העובדים להסתדרות, במהלך חוצה יבשות. ההסדר החדש נותן בשורה משמעותית לקבוצות עובדים הממלאים תפקידים חיוניים בכ-90 נציגויות ישראל ברחבי העולם, לצד שליחי מדינת ישראל.

במסגרת ההסדר, יוחל על עמ"י שאינם בני זוג של שליחים, מנגנון מודרני לעדכון שכר והתאמתו ליוקר המחיה במדינות השירות, בדומה למנגנון שיחול על אוכלוסיית השליחים.

כתוצאה מהפעלתו, צפוי שכר הנטו של העובדים להשתפר באופן משמעותי, בין היתר עקב מנגנון התאמה ייעודי ליוקר הדיור. בנוסף לשיפור בשכר הנטו של העובדים, המנגנון יביא גם לשיפור השכר הפנסיוני. כמו כן, במסגרת ההסדר, צפוי משרד החוץ להשתתף בהוצאות המעבר של העובדים למדינת השירות.

בנוסף, יקבלו העובדים הזכאים מענק של 10,000 שקלים בשתי פעימות. עובדים שהשלימו שישה חודשי העסקה ב-31.12.2017 יקבלו מענק של 5,000 שקלים, ואלה שיתמידו עד ה-31.12.2018 יקבלו מענק של 5,000 שקלים נוספים. עובדים שקיבלו את המענק הראשון ויסיימו את העסקתם במהלך שנת 2018 לאחר השלמת 30 חודשי העסקה, יקבלו את המענק השני במועד סיום ההעסקה.

הסדר השכר מהווה מהלך משלים לשיפור הצפוי לחול במעטפת הסוציאלית של העובדים כתוצאה מהחלטה הצפויה לעלות בקרוב על שולחן הממשלה, על סמך עבודת מטה מקצועית שבוצעה על ידי צוות מטעם נציבות שירות המדינה.

במסגרת ההחלטה, יוכרו העובדים כעובדי מדינה, ויחולו עליהם כללי ההעסקה הנהוגים בשירות המדינה, תוך ביצוע התאמות מיוחדות לאופי השירות שלהם.

הממונה על השכר במשרד האוצר ערן יעקב אמר כי "העובדים המקומיים עושים עבודה חשובה בסיוע לפעילות הדיפלומטית של ישראל בחו"ל. אני שמח שלראשונה גובש מודל מקצועי לקביעת שכרם של עמ"י שמתמודד עם מורכבויות רבות בקביעת שכר בלמעלה מ-90 נציגויות בעולם".

"המודל יסייע למשרד החוץ לגייס עובדים מוכשרים ולאייש משרות במדינות שהשירות בהן מורכב. כולי תקווה שהסיכום יביא תועלת רבה ויסייע להצלחת משימותיה הבינ"ל של מדינת ישראל. אני רוצה להודות לכל העובדים באשר הם על השירות הטוב והמקצועי שהם עושים למען מדינת ישראל", הוסיף יעקב.

יו"ר ועד הפעולה, רון קורמוס הוסיף, "אחרי מאבק ארוך וקשה, יוצא לדרך מודל השכר החדש, שישפר באופן משמעותי את חייהם של מאות עובדים ישראליים ברחבי העולם, אשר עד היום התקשו לקיים את עצמם. יחד עם זאת, הרפורמה תושלם רק כאשר תאשר הממשלה את קליטת עובדי הנציגויות כעובדי מדינה מן המניין. עד אז, תימשך מחאתנו".

"אנו מודים להנהגת הוועד הקודמת, בהובלת טל הורביץ ואבישי עזריאל, על השקעה ונחישות מעוררי השראה. תודה גדולה גם להסתדרות על הליווי הצמוד, וכן למשרד האוצר, נציבות שירות המדינה ומשרד החוץ - על ההתגייסות לתיקון עוול היסטורי", סיכם קורמוס.