סדרת חינוך
סדרת חינוךצילום: צביקה מור

בחירת הרופא לאבחון הפרעת קשב וריכוז

בפינתנו הקודמת עסקנו ביחסים של הילד עם התרופה, ראינו שכדאי לבחור את הרופא בקפידה ובעיקר להכין את הילד לקראת המפגש עם הרופא והניסיונות שייתכנו עם התרופות השונות.

הפעם אני מבקש לעסוק בשאלה שנשאלתי על ידי הורים רבים והיא: "החלטנו לקחת את הילד לאבחון הפרעת קשב, אבל לאיזה רופא ללכת? לנוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים? לרופא בקופת החולים או באופן פרטי?"

רופא מנוסה ומקצועי

הדבר החשוב ביותר הוא ללכת לרופא מנוסה ומקצועי שיש לו יחסי אנוש מעולים כלפי הורים וילדים. אתם רוצים רופא מקצועי ומנוסה שראה כבר מאות רבות של ילדים ומשפחות עם הפרעת קשב כי אינכם רוצים להיות שפני ניסיון. אתם רוצים לקבל אבחנה מדויקת וברורה לא רק של הפרעת הקשב אלא גם של ההפרעה הנלוות במידה וקיימת כזו. כיוון שאין שני מקרים זהים של הפרעת קשב בעולם ומגוון ההופעות של ההפרעה רחב מאד, אתם רוצים לדעת שהרופא המיועד ראה כבר הפרעת קשב מסוג כזה וטיפל בה בהצלחה.

רופא חזק במערכות יחסים

מצד שני, יש רופאים מקצועיים ביותר, שצברו עשרות שנות ניסיון, כתבו מאמרים בכתבי עת רפואיים מהשורה הראשונה, ראו כבר את שלל המקרים של הפרעת הקשב, אך יחסי האנוש שלהם איך נגיד, לא מי-יודע-מה. הם עשויים להיות חסרי סבלנות לילדים למרות שהם רופאי ילדים, חסרי סבלנות לשאלותיכם התמימות כהורים ואפילו עוקצניים וציניים. אתם רוצים שהחוויה של המפגש עם הרופא תהיה עבורכם ועבור ילדכם חוויה מעצימה. גם ככה קשה לכם עם ההפרעה ואתם רוצים למצוא נחמה ואוזן קשבת אצל הרופא. לכן, לא תסתפקו ברופא מקצועי ומנוסה אם רמת יחסי האנוש שלו לא מתאימה לכם. כמו כל בני האדם, ישנם רופאים מקצועיים, מנוסים, נחמדים וסבלניים אך לא תקבלו מהם חיוכים ועודף אמפתיה. הם פשוט אנשים ענייניים מאד ולחלק מהאנשים מאד מתאים להתקשר דווקא עם רופאים כאלה.

נוירולוג או פסיכיאטר?

הפרעת קשב הולכת פעמים רבות יד ביד עם הפרעות נלוות הקשורות להתנהגות (למשל, OCD,ODD,CD) וכאן תצטרכו לפנות לפסיכיאטר ילדים בכדי לקבל אבחון ומענה מתאים. אז אם יש לילד קשיי התנהגות כגון התפרצויות קשות ומרידה בסמכות, הגורמים למערבולות בבית ובבית הספר – כנראה שהפסיכיאטר הוא הכתובת שלכם. כמובן שאפשר לפנות מראש בכל מצב לפסיכיאטר בשביל אבחון הפרעת קשב – הוא מאבחן בדיוק כמו נוירולוג ילדים. ישנם הורים הנרתעים מהרעיון שעליהם לקחת את ילדם לפסיכיאטר בשל התדמית המודבקת ללקוחות המבקרים רופאים אלה. חלק מההורים יראה בזה תעודת אשמה להורות הגרועה שלהם שהביאתם עד הלום. גם ילדים חוששים יותר מפסיכיאטר – ביחוד מתבגרים – והרעיון ללכת לאחד כזה יכולה לגרום לסירוב והכחשה. במקרה כזה נדרשת הכנה רבה של ההורים את הילד, ובמקרים מסוימים לא צריך לקרוא למומחיות הרופא בשם המפורש שלה.

פרטי או בקופת חולים?

לשמחתנו הרבה, רופאים מקצועיים, מנוסים, נחמדים ולבביים יש בכל קופות החולים בישראל. הבעיה היא שרופא המקבל בקופת החולים - אין זמנו בידו, כי התורים ומשכם נקבעים על ידי הקופה ולא על ידו. כיוון שכך, לא תוכלו לקבל ממנו במסגרת זו את מלוא תשומת הלב שאתם זקוקים לה. הזמן דוחק ויש המוני הורים וילדים בדיוק כמוכם בתור. אז כשמדובר בדלקת גרון או שפעת חורף, לא צריך יותר מ-10 דקות, אך כשמדובר באבחון להפרעת קשב, אי אפשר להסתפק בתור של 20 דקות לאבחון הראשוני, גם אם השאלונים המלאים מצויים כבר בידכם. גם אם הרופא מנוסה ביותר, שמסוגל לאבחן במדויק בזמן קצר, אתם עדיין רוצים זמן לשאלות שיושבות לכם כבר שנים בראש, ולהדרכה בקשר להתנהלות עם הילד עם התרופה ובלעדיה, וקרוב לוודאי שלא תוכלו לקבל מענה רחב כזה בקופת החולים.

בנוסף, אם הטיפול התרופתי שיומלץ בהתחלה לא יעשה את העבודה או שתופעות הלוואי תהיינה בלתי נסבלות, תצטרכו לחזור לרופא ואינכם רוצים להמתין שבועות ארוכים בתור בשביל מרשם חדש. מצד שני, אינכם רוצים להוציא סכום גדול על רפואה פרטית כבר בתחילת הדרך, כשייתכן שרופא בקופת חולים יוכל לעשות את העבודה. לכן, כדאי לחשוב על דרך אמצעית.

דרך האמצע - מתחילים ברפואה הציבורית ומחליטים בהמשך

הדרך האמצעית ממליצה להתחיל אצל רופא בקופת החולים, לנסות את הטיפול התרופתי ההתחלתי ומשם להחליט מה לעשות. זאת על סמך ההנחה שהטיפול התרופתי ההתחלתי (רטאלין לסוגיו) נותן מענה טוב לכ-75% מהאוכלוסייה שזקוקה לו. אם הטיפול ההתחלתי מועיל וטוב ואתם מרוצים מהרופא עצמו, מבחינה מקצועית ואנושית – אין סיבה ללכת לרופא אחר ובטח שלא פרטי. אם הטיפול ההתחלתי לא הועיל או שתופעות הלוואי בלתי נסבלות כדאי לחזור לאותו רופא ולבדוק. ייתכן שזה רק עניין של מינון והכל יסתדר. במידה וגם ההמלצה השניה לא עושה את העבודה או יש תופעות לוואי לא נעימות - הגעתם לפרשת דרכים. אם יש לרופא זה תורים זמינים או שניתן לשקף לרופא את המצב בטלפון ולהשיג מרשם חדש בדרך קלה (במייל או שמשאיר לכם בקופת החולים לאחר שהשארתם לו את הכרטיס) כדאי להמשיך אצלו. אם הבירוקרטיה מסובכת ומעייפת וצריך להגיע שוב ושוב לקופת החולים – כנראה שהגיע הזמן לעבור לרופא פרטי שיתמסר אליכם כי אתם משלמים לו במיטב כספכם.