מסלול טיול ביער שוויץ
מסלול טיול ביער שוויץצילום: קובי פינקלר

בשבוע הבא יתקיים מרתון טבריה וזו הזמנות לרוץ בעקבות אתריה המיוחדים, בעיר שמציע שפע של תיירות, במלאת 2000 שנה לעיר. בנוסף למקצים, מחכה מסלול מושקע המתובל באינספור אתרי תיירות המחכים ברחבי העיר וסביבתה.

תחילה זו הזדמנות נפלאה לבקר בחצר היהודים, השוכנת בין המדרחוב לטיילת אלון. במקום מס' בתי כנסת (חלקם פעילים), ביניהם בית הכנסת "עץ החיים" שהוקם ב- 1743 על ידי ר' חיים אבולעפיה מחדש הישוב היהודי בטבריה, בית הכנסת של חסידי "קרלין" ובית הכנסת "סניור" שהוקמו ב-1837 ע"י הרב שמואל הכהן שהיה רבה של טבריה - שבשל הכבוד שרחשו לו אנשי הקהילה כינו אותו "הסניור".

מומלץ לבקר במסגד הים (אל-באחרי), שנבנה בתקופת דאהר אל-עומר לרווחת הדייגים המוסלמים ושימש בעבר כמוזאון עתיקות. לאחר מכן מומלץ לסייר אל החומות הדרומיות של העיר, שנבנו במאה ה- 18 ע"י השליט דאהר אל-עומר. חומה זו נהרסה ברעידת האדמה שפקדה את האזור ב- 1838 ושוחזרה בחלקה, וכיום ניתן לראות במקום את המגדלים השלובים בה.

חובבי התקופה העותומנית מוזמנים לבקר גם בבית הסראייה – מבנה שקשת גדולה מתנוססת בחזיתו ושימש כבית המושל התורכי. במקום היה גם בית כלא, כולל חדר גרדום וסליק, בניין הקשתות בחזית היה אורווה לסוסים. בהמשך העיר, ברח' דונה גרציה מחכה לכם מצודת דהאר אל-עומר, שנבנתה במאה ה- 18 ע"י צולבי, בנו של השליט, והיא חלק מחומה שהקיפה את העיר.

אתרי טבריה
אתרי טבריהצילום:קובי פינקלר

מתחברים לטבע ולארכיאולוגיה? מוזמנים לסור בפארק הארכיאולוגי הפתוח, שברחוב הבנים. במקום עוד ניתן להבחין בשרידי בית כנסת עתיק שנבנה בתקופה הביזנטית (תחילת האסלם הקדום) עם רצפת פסיפס משוחזרת המשלבת מוטיבים יהודיים (כמו 4 המינים) ושרידים מהתקופה הצלבנית. במתחם קיימים שרידים נוספים שהובאו למקום מחפירות טבריה הקדומה (שנמצאת דרומה למרגלות הר ברניקי) כגון: סרקופגים, שערי בזלת ששימשו לסגירת מערות קבורה ועוד.

לאוהבי הטבע, מומלץ לעצור ביציאה הדרומית של טבריה בגן לאומי חמת, בו מתחבאים שרידי העיר העתיקה "חמת", בית כנסת עתיק עם רצפת פסיפס מדהימה של גלגל המזלות ומקור המעיינות החמים.

באותו אזור משתרע על פני 120 דונם גם פארק ברקו, המוקם היכן שנוסדה העיר העתיקה שהקים הורדוס אנטיפס במאה ה- 1 לספירה והתקיימה במקום עד לכיבוש העיר ע"י הצבלנים במאה ה-11. בפארק מערכת שבילים, פארק אתגרי לילדים, גנים ועתיקות, כמו שרידי אמפי תאטרון עתיק, תעלת ניקוז בת אלף שנה.

לאוהבי ההיסטוריה והחזרה בזמן מומלץ לבקר בגבעת ברניקי, הקרויה על שם נסיכה לבית חשמונאי, שקיסר רומי נופל ברשתה. סיפורי הגבעה מתנשאים לגובה של 190 מטר, וזו הזדמנות לצפות בנוף המדהים של העיר.

ביציאה מהעיר תוכלו לסייר בשמורת יער שוויץ – דרך נוף שאורכה כ- 6 ק"מ המצופה אספלט. בצדי הדרך הוכשרו מצפורי נוף, חניוני נופש, מתקני נופש פעיל לילדים, מסלולי הליכה המתאימים לכל המשפחה, שביל אופניים הצופה לכנרת ומסלול סינגל לרוכבי אופניים.

מומלץ לבקר בבית החולים הסקוטי/המלון הסקוטי, שנבנה בשנת 1884 ונתן מענה רפואי לאוכלוסיית האזור.

בהמשך שווה לבדוק את רחוב דונה גראציה, בו נבנה המלון הראשון טבריה בסוף המאה ה- 19. בתקופת המנדט הבריטי שימש המקום את המושל הבריטי, ובמאבק על שחרור טבריה היווה את מרכז הקרבות.

בסוף רחוב זה (בפנייה השמאלית) המשיכו לרחוב תג'ר עם מבנה בזלת מאורך מימין ואבן הקדשה על שער הכניסה לחצר שנושאת את התאריך תרפ"ה (1925). זהו בית הספר אליאנס, הוא הועתק מהעיר העתיקה אל מחוץ לחומות העיר.

אתרי קדושה וקברי צדיקים:

באזור, קבר הרמב"ם- ר' משה בן מימון (1135-1204), הקבור ע"פ המסורת בטבריה. לצדו קבורים אביו, נכדו, השל"ה הקדוש, הריב"ז. גדול חכמי ישראל בכל הדורות, עליו נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה. במקום 14 עמודים, 7 בכל צד המייצגים את יצירתו "משנה תורה".

הקבר נמצא בחצר גדורקה ומעליו קונסטרוקציה ממתכת בצבע אדום המסמלת את האש והאנרגיה החיובית שזרמה בעורקיו. בהמשך נמצא קבר האימהות בו קבורות ע"פ המסורת יוכבד אם אהרון, מרים אחות משה ואשתו ציפורה. אלישבע, בלהה וזילפה. הקבר קרוב למלון המלך שלמה ברח' השומר.

מעל לגן לאומי חמת טבריה נמצא קברו רבי מאיר בעל הנס – שם תבחינו במערכת מבנים הבנויים זה מעל זה ומעליהם שתי כיפות הבולטות למרחקים. במקום בית כנסת ספרדי ובית כנסת אשכנזי מסוף המאה ה- 19, כשמדי שנה נערכת כאן ביום י"ד באייר ההילולה המפורסמת.

קבר רבי עקיבא – אחד מעשרת הרוגי מלכות, ורמח"ל, קבורים במערות קבורה, סגולה להתפלל על קברו בבקשת מזור לחוליים פיזיים או נפשיים. רבי עקיבא נודע באהבתו לבריות, וזה המקום לבקש ולייחל לאהבת הבריות. קברו של רבי חייא ובניו – תלמידו של ר' יהודה הנשיא ובניו, קבורים במערה מעל רח' ברנר, בימי בצורת נוהגים לעלות לקברו ולבקש את ביטול הגזירה.

מקוה הארי
מקוה האריצילום:קובי פינקלר

מרכזי מבקרים ואטרקציות לכל המשפחה:

אם בא לכם קצת לנשום אוויר צלול ולבלות באטרקציות שבאזור טבריה, כדאי לפתוח את הטיול בטיילת אלון ע"ש יגאל אלון. לאורך הטיילת מוצעים מגוון של פעילויות, כמו שייט בכנרת בספינות עץ, 3 מרכזים ימיים עם בננות, סירות מנוע לנהיגה עצמית, סקי מים ועוד. למי שדואג שנעלמים לנו המים מהכנרת מומלץ לקפוץ למדיד מפלס המים - מיצג מרשים המודד את מפלס הכנרת בכל רגע נתון.

מנה גדושה של בריאות ניתן לפנות זמן לחמי טבריה – מינרל – מרכז מעיינות ומרפא ונופש מהגדולים בארץ, אשר נודעו כבר בימי רומי וכולל 7 בריכות מינרליות, 90 חדרי עיסוי וטיפול, בריכות תרמיות פנימית וחיצונית, חדר כושר, מסעדות ועוד.

לאוהבי התרבות מומלץ לבקר במוזיאון דונה גרציה - המציג מסע אל חייה של דונה גראציה (חנה לבית נשיא) מאנוסי פורטוגל מהמאה ה- 16, סיורים מודרכים, תערוכות קבועות ומתחלפות וערבי תרבות.

למי שרוצה לנצל את מזג האוויר ואווירת המרתון ניתן להשכיר זוג גלגלים במלון אביב ולדווש עד ליקב ברניקי בוטיק, השוכן בבית בנוי בזלת ברח' יוחנן בן זכאי. היקב מיצר יינות אדומים ויינות מחוזק מתוק. את הסיור נחתום במרכז הורדוס - מרכז מבקרים למורשת העיר טבריה שאסור לפספס.

המרתון, אותו מארגנת מארגנת עיריית טבריה בשיווק והפקת חברת מרתון ישראל, יוזנק ביום שישי 5.1, וצפוי לארח השנה כ-5000 אצנים לצד אלפי תיירים נוספים.

למי שמעונין בפרטים על המרתון ואתרי העיר http://www.tiberiasmarathon.com