חלק מהתערוכה
חלק מהתערוכהצילום: עינת קאשי, רשות העתיקות

תצוגה ארכיאולוגית חדשה ומרתקת המספרת את סיפורה של העיר העתיקה "קסטרא" דרך ממצאים ארכיאולוגים, נפתחה השבוע באדיבות רשות העתיקות ובשיתוף פעולה עם אגודת אכסניות הנוער.

התצוגה מוצגת בלובי אכסניית אנ"א חיפה, ופתוחה לביקור הקהל הרחב ללא תשלום בתיאום מראש.

העיר העתיקה קסטרא שבמורדות הר הכרמל התגלתה בחפירות רשות העתיקות בשנות ה-90.
הזיהוי ההיסטורי של האתר עם “קסטרא" של השומרונים, הנזכר במקורות, לא הוכח, אך השם שגור בפי כל. בחפירות התגלתה עיר נוצרית גדולה ומשגשגת מהתקופה הביזנטית (לפני כ-1500 שנה-המאה ה-4 – אמצע המאה ה-6 לספירה) ובה שרידי כנסיות גדולות, בתי מגורים ובתי אמידים, בתי מלאכה ומגוון מתקני תעשייה.

הפעילות הכלכלית והמסחרית וקשרי המסחר הענפים בעיר התבססו על ייצור שמן ויין; על כך העידו שפע בתי בד משוכללים וגתות וכן אלפי שברי קנקנים, שנחשפו ושימשו לאחסון התוצרת. בסמוך לאתר התגלה בית קברות עשיר בממצאים, שתוארך למאה ה-1 לספירה ועד למאה ה-7 לספירה. עוד נחשפו מקווה וממצאים נוספים, המעידים על קיומו של יישוב יהודי בתקופה הרומית (המאות ה-1 לפני הספירה – ה-3 לספירה), אך אופי העיר בתקופה זו היה פגאני בעיקרו.

התצוגה מתמקדת בסיפורה של העיר בתקופות אלה, ומעידה על עושרה התרבותי והכלכלי של קסטרא בעת העתיקה. בין השאר, מוצגים פריטים המספקים הצצה לחיי היום-יום של תושבי המקום: סירי בישול, כלי שולחן, תכשיטים, נרות ומטבעות.

מעניינות במיוחד המנחות שנקברו עם המתים בבית הקברות ומוצגות בתצוגה: כלי זכוכית מרשימים שהשתמרו בשלמותם, תכשיטים, מראת כשפים, רצפת פסיפס צבעונית ופריטי אבן מכנסיות, המייצגים את מנהגי הטקס וחיי הרוח והפולחן.

אחד הפריטים המעניינים בתצוגה הוא העתק של זוג מסכות חרס שהתגלו בבית הקברות של קסטרא; מסכה אחת, עטורה שריגי גפן, מתארת את דיוניסוס- אל היין, הטבע, הפוריות והצמיחה, והמסכה השנייה מתארת, ככל הנראה, את אריאדנה, אשתו של דיוניסוס, המזוהה כאלת השמחה והעצב, והנישואין. שתי הדמויות קשורות גם לעולם המתים ולכן היו חלק ממנחות הקבורה.

לדברי נוית פופוביץ אוצרת התצוגה, "התצוגה מספרת את סיפורה של קסטרא, ומשלימה את הביקור באתר הארכיאולוגי הסמוך. הפריטים המוצגים מספקים הצצה למעגל החיים ולאמונתם של תושבי המקום: מחיי היום יום, הכלכלה והמסחר, ועד חיי הרוח ופולחן."

רשות העתיקות משאילה פריטים ארכיאולוגים ומעודדת הקמת תצוגות ברחבי הארץ. התצוגות מאפשרות לציבור הרחב להיחשף לשרידי העבר, להכיר את מורשתה התרבותית של ארץ ישראל, ויוצרות זיקה בין העבר להווה למען העתיד".