הרב דוד סתיו
הרב דוד סתיוצילום: יוני קמפינסקי

בשיחה עם הרב דוד סתיו, ראש רבני 'צהר', לא הצלחנו לפוגג את מסך סימני השאלה סביב הזמנתם של רבנים בכירים בציונות הדתית לשיחה עם ראש הממשלה.

על לא מעט שאלות ששאלנו אותו השיב הרב סתיו, ממוזמני הפגישה, ב"לא יודע".

כבר בפתח הדברים, כשנשאל הרב סתיו אם הוא יודע מה מטרת הפגישה השיב: "אני לא יודע. גם לא שאלתי, אבל כאשר ראש ממשלה קורא לרב או רבנים בישראל מידת דרך ארץ מחייבת להגיע".

גם באשר לבהילות ההזמנה, כמעט מהרגע להרגע אמר הרב סתיו כי אין לו מושג באשר לסיבתה של בהילות זו, אך העיר כי "גם בפעמים קודמות כאשר הפורום הזה נפגש עם ראש הממשלה פער הזמנים היה דומה".

כשהתבקש להתייחס לחששם של גורמים בציונות הדתית מכך שמא ראש הממשלה מבקש לנצל, כהגדרתם, את רבני הציונות הדתית למטרותיו, אומר הרב סתיו כי מעבר לכך שאינו יודע מה מטרת הפגישה ומה הנושאים שיעלו בה, מהיכרותו את הרבנים הצפויים להשתתף במפגש הוא יודע שמדובר במי שאינם קלים להיות מנוצלים, כלשונו.

עם זאת הוסיף הרב סתיו כי "מתוקף מעמדו יכול ראש ממשלה לצפות שאנשים יבואו ומי שירצה יוכל לראות בזה ניצול. אני לא חושב שרב כלשהו יתמוך או לא יתמוך בראש הממשלה במצב כזה או אחר בגלל שהוזמן לפגישה הזו. כשראש ממשלה מזמין מגיעים כי אנחנו נוהגים כבוד במלכות והוא המלך הדמוקרטי שלנו. כך המסורת שלנו מכוונת אותנו לנהוג".

הרב סתיו מציין כי מאחר ואינו יודע מה ואם יבקש ראש הממשלה, הוא גם אינו יכול לשער אם בקשתו תתקבל על ידי הרבנים או לא.

ואולי בסביבתו של ראש הממשלה קיים חשש מנהייה של ציבור הימין אחרי הפגנות השחיתות וזו הסיבה לזימון? "יכול להיות. אני לא יודע כי אני לא יודע מה נושא השיחה. אני גם משער שהרבנים בעלי דעות שונות ולא יודע מה עמדותיהם בהתפתחויות כאלה ואחרות של הסוגיות הנחקרות כעת. אין לי מושג. אולי הוא מנסה לייצר חייץ ואולי גם לא".

"חשוב שרבנים ינהגו כבוד בראש ממשלה וגם חשוב שאם יש דברים לא תקינים שנעשם במערכת הציבורית שרבנים ישמיעו את קולם. הם לא נועדו רק לעיסוק בהלכות שבת אלא צריכים לעסוק בלשון הרע וגם בענייני ניקיון כפיים שגם הם חלק מתורת ישראל".

כשנשאל אם להערכתו המתרחש בשבועות האחרונים סביב חקירות ראש הממשלה נוגע יותר לשחיתות או ללשון הרע, השיב: "איך אוכל לדעת? אני לא יודע. אני לא מצוי בחומר. אין לי מושג. אני יודע רק שמותר לשמוע ברמה מסוימת וצריך לא להאמין ברמה מסוימת ולחכות שהדברים יתבהרו. אני לא רוצה להיות מאלה שחורצים דין על סמך כותרת בעיתון או הדלפה כזו או אחרת. נחכה".