מנהרת טרור
מנהרת טרורצילום: רויטרס

שנת 2017 היתה שנת טרור מדממת, במהלכה התרחשו שמונה פיגועי ענק עם למעלה מ־100 הרוגים בכל אירוע. שישה מתוכם, אשר גבו את חייהם של קרוב ל־1,500 בני אדם בסוריה, בלוב, באפגניסטאן, במצרים ובסומליה - תוכננו, מומנו והוצאו לפועל על ידי הטאליבן, דאע"ש או אל־קאעידה – שלושה ארגונים שמככבים ברשימת ארגוני הטרור העשירים בעולם.

בהשוואה לאומדן ההכנסות של ארגוני הטרור העשירים בעולם שערך מגזין פורבס לפני כשלוש שנים, אחת המגמות המובהקות המסתמנת מהממצאים היא התחזקותם המשמעותית של ארגוני הטרור הנתמכים על ידי מדינות מסייעות (חיזבאללה, חמא"ס והג'יהאד האסלאמי) והיחלשותם של אלו הנסמכים על מקורות עצמאיים (דאע"ש ובוקו־חראם).

לדרוג המלא באתר פורבס ישראל

ארגון טרור, כמו כל ארגון אחר, צריך כסף כדי להתקיים. כסף למימון הפעילות, למימון משכורות לפעילים, למימון מחנות אימונים, לרכישת כלי נשק, חומרי חבלה, אמצעי שינוע וציוד ולתחזוקה השוטפת. אופי המשאבים ודפוס הפעולה לגיוס כסף עבור פעילות טרוריסטית חוזרים על עצמם לעיתים קרובות.

בחלק גדול מאוד מהמקרים אופי הפעולות לגיוס הון דומה להפליא לאלו של ארגוני פשיעה - מסחר בסמים, בנשק, בטבק או בבני אדם, דרך שוד בנקים או גביית חסות ("פרוטקשן") ועד ייזום חטיפות וקבלת דמי כופר. בשנים האחרונות נוסף גם שימוש במטבעות קריפטוגרפיים ובפלטפורמת "הרשת האפלה", לשם גיוס ויצירת כסף.

אך לצד הפעילות הקרימינלית המובהקת המתנהלת במחשכים, ישנה פעילות גלויה, לאור היום, שבה מועברים ומחליפים ידיים סכומי כסף אדירים בין גורמי המימון לגופי הטרור. בפעילות הזו מעורבים עמותות, ארגוני צדקה, חברות עסקיות, גופים פיננסיים, אנשי עסקים עמידים - וכפי שמסתמן בשנים האחרונות - בעיקר ממשלות ומדינות בעלות אמצעים, ובראשן איראן.

איראן (לצד מדינות נוספות, בעיקר במפרץ הפרסי) היא הספונסרית הראשית והרוח הגבית החזקה של ארגוני הטרור. מרכזיותה הרבה במאזני הכוחות הכלכליים והמיליטנטיים של ארגוני הטרור במזה"ת הפכה קריטית בהשוואה לשנים קודמות, וחשיבותה במערכת השיקולים הפנימיים של הארגונים הפכה מכרעת.

כל זאת מתאפשר בשל חילוצה של איראן מן הבוץ הכלכלי הכבד שבו היתה שקועה עד לאחרונה. "החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות הורידו את האיראנים מחבל התלייה שהיה כרוך על צווארם", קובע אלוף במילואים עמוס גלעד, יו"ר המכון למדיניות ואסטרטגיה וראש המטה המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, בראיון לפורבס ישראל. "האמריקאים למעשה הצילו אותם מחנק כלכלי".

התוצאה היא שיפור גדול במצבם הכלכלי של הארגונים הנתמכים בידי איראן ובראשם חיזבאללה, שמתמקם כארגון הטרור העשיר בעולם עם הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר בשנה. גם חמאס שב לקבל מימון שמן של מאות מיליוני דולרים בשנה מטהראן ואילו הג'יהאד האיסלאמי, שהיה על סף קריסה כלכלית (ולא נכנס לדירוג הקודם ב-2014), התפייס לאחרונה עם איראן לאחר נתק - ושב לקבל מימון של כ-70 מיליון דולר בשנה (75% מתקציבו).

מן הצד השני, דאע"ש, שהובס בעיראק ובסוריה ואיבד את הטריטוריה הנרחבת עליה שלט עד לפני מספר שנים, איבד יחד איתה גם חלק ניכר ממקורות המימון שלו. בדירוג הקודם שערכנו ב-2014 הגיע הארגון למקום הראשון עם מחזור שנתי של כ-2 מיליארד דולר. בדירוג הנוכחי הוא הידרדר אל המקום החמישי עם הכנסות שנתיות של 200 מיליון דולר בלבד, שמקורן בעיקר בתרומות ובכספי כופר עבור חטיפות.

הדירוג המלא

חיזבאללה: הכנסות שנתיות של 1.1 מיליארד דולר

טאליבן: הכנסות שנתיות של כ-800 מיליון דולר

חמאס: הכנסות שנתיות של כ-700 מיליון דולר

אל-קאעידה ושלוחותיו: הכנסות שנתיות של כ-300 מיליון דולר

דאע"ש: הכנסות שנתיות של כ-200 מיליון דולר

PKK: הכנסות שנתיות של כ-180 מיליון דולר

כתאא'ב חיזבאללה: הכנסות שנתיות של 150 מיליון דולר

הג'יהאד האיסלאמי: הכנסות שנתיות של כ-100 מיליון דולר

לשקאר א-טייבה: הכנסות שנתיות של כ-75 מיליון דולר

REAL IRA: הכנסות שנתיות של כ-50 מיליון דולר

לכתבה המלאה באתר פורבס ישראל