בן ראובן בסיור בבקעת הירדן
בן ראובן בסיור בבקעת הירדןצילום: לשכת בן ראובן

הצבא הסורי זוכה להצלחות נוספות, ובגיבוי ובעזרת כוחות איראניים ולוחמי חיזבאללה השתלט על מעוז מורדים נוסף, והפעם בסמיכות למשולש הגבולות ישראל סוריה לבנון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על ההשלכות של האירועים בצפון עם חבר הכנסת האלוף במיל' אייל בן ראובן (המחנה הציוני). בהמשכה של השיחה התייחס בן ראובן גם לרמת תפקודו של השר אביגדור ליברמן כשר ביטחון, מפגש אייזנקוט ברק וגם לטענות על שחיתות בהתנהלות ראש הממשלה.

את ההישג הסורי רואה חבר הכנסת בן ראובן "בהחלט בדאגה שנובעת מכך שסוריה נמצאת בעיצוב מחדש. לפני מספר שנים חשבנו שאסאד בדרך הביתה אבל כעת הוא שולט בחזרה על כשבעים אחוזים מהשטח, והוא עם יכולת להגביר את כוחו כי יש שני כוחות שפועלים יחד אתו. הצבא הסורי אמנם כמעט מחוסל, אבל לצידו של אסאד חיזבאללה והצבא הרוסי, בעיקר חיל האוויר הרוסי שעשה את העבודה".

"מביקור בשטח לפני שבוע וחצי אני יכול לספר, עמדנו באזור תל חזקה והסתכלנו מזרחה עם מפקדים בשטח והם הראו לנו איפה נמצא חיזבאללה, והמשמעות היא איראן. רואים קרוב את המורדים ופליטים שיושבים קרוב לגדר כדי להיסמך על הצד שלנו כצד המאובטח, ויש את הצבא הסורי וחיזבאללה שמתקדם".

ממשיך בן ראובן ומציין כי הוא "פחות מודאג מהצבא הסורי, אבל כשזה הולך יחד עם איראניזציה זה דבר בלתי נסבל ואסור לנו לקבל אותו. צריך לפעול מדינית ואם צריך גם צבאית". באשר לפעולות הנדרשות בזירה המדינית הוא אומר: "יש פעולות מדיניות כמו הביקור שקיימנו כועדת חוץ וביטחון ברוסיה. שם הצגנו עמדה מאוד בהירה, שלא נאפשר לדבר הזה לקרות. יש גם קשר חשוב מאוד בין ראש הממשלה לפוטין ובין הצבא שלנו לצבא הרוסי כדי למנוע עימות".

על התגובה הרוסית לאמירות הישראליות מציין בן ראובן באכזבה כי "הרוסים מנענעים עם הראש אבל לא מבינים שהם אלה שצריכים לפעול להוצאת האיראנים מהשטח. הם אומרם לנו שהם נלחמו ונלחמים יחד עם האיראנים ולא יוכלו כעת לסלק אותם. גם האמריקאים לצערי לא עושים הרבה".

כאשר זו המציאות, ולמעשה הזירה המדינית לא מניבה תוצאות, יתכן וישראל עוברת לשלב הצבאי, אולם על כך, כמצופה, בן ראובן אינו מרחיב. עם זאת הוא מעיר כי "על פי מקורות זרים קורים דברים בשטח ומדינת ישראל יתכן – ואני מקווה שלא – תצטרך לעשות יותר מצעדים מדיניים".

למתרחש בצפון יש הלשכות ישירות על המתרחש בגזרה הדרומית. "המצב ברצועה קשה מאוד בחינה הומניטארית. המצב נפיץ. חמאס במצוקה כלכלית מאוד גדולה. הוא סגור ולא יכול לשלם משכורות. תהליך הפיוס עם הרש"פ לא מגיע מאהבה אלא מצורך לשחרר כספים שהרשות עצרה להם".

להערכתו של בן ראובן "יש קשר בין הזירות. שמענו הצהרה של נסארללה לפני כחודש שבה הוא סיפר שהוא שולח טילי קורנט נגד טנקים לחמאס. למרות שאלה שיעים ואלה סונים השנאה לישראל מחברת ביניהם. ישראל צריכה להתייחס לכך והיא מתייחסת. בהיבט הצבאי צה"ל נערך ונערך היטב".

לנוכח דבריו על ההיערכות הנכונה בזירה הצפונית ובזירה הדרומית נשאל בן ראובן איך הוא רואה את תפקודו של השר אביגדור ליברמן כשר ביטחון. את תשובתו הוא פותח בהערה הצפויה לפיה הוא "לא מהזרם הפוליטי של שר הביטחון, אבל עניינית שר הביטחון בהיבט הביטחוני פועל בצורה טובה. יש לי אמנם הערות כאלה ואחרות כמי שמכיר את המערכת הביטחונית והמדינית, אבל בסך הכול הוא בהחלט מאזין בכובד ראש לדבריהם של ראשי ערכות הביטחון שפועלות באופן רציני וכשצריך אומרות אמירות ברורות".

לדבריו השר ליברמן שומע ומקבל את המלצות ראש מערכת הביטחון בסוגיות שונות כמו הטיפול בפליטים הסורים, ועם זאת בן ראובן אינו יכול להבליג על דבריו של ליברמן אודות אום אל פאחם וראיית ערביי ישראל כאויב.

"ליברמן פועל בצורה ראויה ושקולה גם מול קולות שקוראים להיכנס בעזה אחרי אירוע המנהרה. לא צריך לרוץ למלחמה שהיא הדבר הנורא ביותר".

עוד התבקש בן ראובן להתייחס למפגשם של אהוד ברק והרמטכ"ל. לדבריו מדובר במפגש סביר שלהערכתו גם קיבל את האישורים הנדרשים משר הביטחון. "זה אמנם הגיע בעיתוי של אמירה של ברק על הסירוב, אבל פגישות בין רמטכ"ל לרמטכ"לים לשעבר זה דבר מקובל וקיים ומקבל אישורים של שר הביטחון. אני מניח שניתן האישור גם אם אני לא יודע שאכן כך היה".

ובאשר לזירה הפלילית, זירת החקירות והחשדות נגד ראש הממשלה נשאל בן ראובן באופן הישיר ביותר האם הוא סבור שנתניהו מושחת או לכל היותר נהנתן. על כך הוא משיב ואומר: "ראשית, הוא נהנתן ועל זה אין שאלה. על זה אמנם לא הולכים לכלא, אבל מקבלים חוות דעת ציבורית קשה".

"כאשר כל סביבת ראש הממשלה נמצאת בחקירה תחת אירועי צוללות, 1000, 2000 ,3000 וכו' זה נותן תחושה מאוד קשה. אם הוא לא ידע הוא נכשל בכך שלא ידע, ואם הוא ידע אז הוא מושחת. כפי שהתמונה נראית כרגע לכאורה – ואני סומך על בית המשפט ועל מנדלבליט - זה נראה לי מצב מאוד לא טוב ואולי חמור מכך. חמור מכך שראש הממשלה אפשר למלחכי פינכתו להביא חוקים שעניינים הוא חיזוק השחיתות. ראש ממשלה שמשחית את פיו כלפי מפכ"ל שעושה את עבדותו נגד השחיתות אינו ראוי להישאר בתפקידו".