אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

וועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק אשר תגביל דרמטית את אופן הפרסום של סיגריות ומוצרי הטבק.

הצעת החוק, אשר מאחוריה עומדים חברי הכנסת איתן כבל ויהודה גליק, אוסרת באופן גורף פרסום של כל מוצרי הטבק, מכל הסוגים, למעט בעיתונות המודפסת.

על ההתמודדות הצפויה של חברות הטבק עם האיסור שוחחנו עם יגאל בראון, מנכ"ל איגוד הפרסום הישראלי, ובראשית השיחה עמו נשאל בראון אם הפגיעה שיוצר החוק אינה רק בתעשיית הטבק אלא גם בתעשיית הפרסום.

"אנחנו בעד לעשות דברים טובים למען הקהילה והחברה. תפיסתנו היא שצריך לחנך בכלל, ולא מדובר רק בסיגריות אלא מדובר בחקיקות גורפות, כך אלכוהול ומזון משמין ומזיק ועוד. אני לא אומר שצריך לפרסם סיגריות באופן חופשי כי זה מזיק, אבל אם כבר יש פרסום אולי נגרום לפרסום שיהיה מחנך על ידי רגולציה".

איך עושים זאת? בראון מדגים מענף הרכב, שם "החליטו שזיהום רכב פוגע באוכלוסייה וחייבו לציין בתחתית הפרסום התראה שאומרת כמה חומר מזהם נפלט מהרכב. אם נכניס חובה להכניס לפרסום הקיים מה הדברים המזיקים שיש בסיגריות ואם הרגולטור יחליט שהחברות יהיו מחויבות להעביר מעשר לחינוך ילדים למניעת עישון או לאגודה למלחמה בסרטן. שלילת פרסום לא מונעת את הבעיה. הראיה היא שיש הרבה מוצרים ללא פרסום והם מזיקים ואנשים צורכים אותם ללא פרסום כמו מלח וסוכר. כך יהיה גם עם סיגריות. אנשים ימשיכו לעשן ונאבד את המנוף שהיה לנו, הפרסום, להעברת מסרים חינוכיים, ללמד את הציבור אודות הסכנות".

ומה באשר לכיתובים המזהירים על קופסאות הסיגריות, כיתובים שקיימים כבר כעת. האם לא די בהם? "האזהרות הללו לא עוזרות כי לא רואים אותם. מחקרים מראים שאנשים מעשנים נשאלו איך נראית הקופסא והם לא זוכרים ולא יודעים, כי לא מסתכלים על הקופסא". לטעמו מה שיעשה את העבודה הוא אך ורק חינוך שמימונו יוטל על חברות הטבק.

על כל דבריו אלה נשאל בראון עד כמה דבריו נגועים בדאגה המקצועית שלו לענף המקצועי שלו, ענף הפרסום. "ברמה האישית הפסקתי לעשן ואני נגד עישון. כמי שנמצא בענף הפרסום ובבית ספר שתפקידו לחנך לפרסום אני אומר שיש כאן יד קלה על ההדק שבאופן גורף כל מה שמציק לה אוסרים את הפרסום עליו. היו ועדות שהתכנסו לדיון על איסור פרסום אלכוהול כי הוא מזיק. כעת מדברים על איסור פרסום מזון מתוק שמן או מלוח. עוד מעט לא נוכל לפרסם כלום. אולי גם נפסיק לפרסם מכוניות כי זה מסוכן?"

"צריך לחייב את המפרסם ליידע את הציבור מה מסוכן במוצר שהוא מוכר", דברי בראון התובע להפוך את הפרסום למחנך.