ח"כ יעקב מרגיפלאש 90

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הבהיר אמש (שלישי) בשיחה עם ערוץ 7 כי הוא אינו מקדם את הצעת החוק של משרד המשפטים אשר תפגע במעמד ההורים בישראל.

ח"כ מרגי עומד בראש הוועדה המשותפת לוועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד, לעניין החוק המוצע לתיקון "חזקת הגיל הרך".

לדברי ח"כ מרגי, "הטיוטות רצות" בין הוועדה לבין משרד המשפטים, ו"אין הסכמה". הוא סיפר כי היועצת המשפטית של הוועדה אמרה לו שהחוק שהוצע ע"י משרד המשפטים לא יפגע במעמד ההורים. ואולם, לאחר שח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שוחח עמו והסביר ש"עלולה להיות פרשנות מחמירה" לחוק המוצע, אשר אכן תפגע במעמד ההורים – "מיד עצרנו את התהליך".

הצעת החוק של משרד המשפטים, ואשר נידונה בוועדה המשותפת, כללה סעיפים אשר אינם קשורים בהכרח לילדי גירושין אלא לכלל הילדים בישראל, ואשר נועדו לבטל את מעמדם של ההורים כאפוטרופוסים על ילדיהם.

במקום האפוטרופסות, היא הגדירה שורה של "זכויות הילד" שהורים יהיו מחויבים לכבדם, או להסתכן בהתערבות בתי המשפט. הניסוח המעורפל של הזכויות הללו – כמו הזכות לכך שההורים יתחשבו ב"רצונם, רגשותיהם ודעותיהם" של הילדים – עלול לאפשר למדינה להתערב באופן בוטה בחייהם ובחיי ילדיהם, גם אם מדובר בהורים מסורים ומיטיבים.

ההצעה שאבה השראה מדו"ח שהגישה ב-2004 ועדה בראשות אשת השמאל הקיצוני, השופטת בדימוס סביונה רוטלוי. רוטלוי אף ביקשה להכניס לחוק המוצע סעיפים שיאפשרו לילדים לתבוע פיצוי כספי מהוריהם.

בעיה קואליציונית

ישיבת הוועדה המשותפת שנועדה להבוקר בוטלה. ייתכן שבהמשך תועלה להצבעה הצעת חוק שעליה חתומים חה"כ יואב קיש (ליכוד) וסמוטריץ', אשר מקצרת את תחולת "חזקת הגיל הרך" לילדי גירושין עד גיל שנתיים, במקום עד גיל שש בחוק הנוכחי. הצעה זו אינה כוללת סעיפים כלשהם הנוגעים לאפוטרופסות, זכויות הילד וכד'.

ואולם, ככל הידוע לנו, גם ח"כ קיש לא מאמין שניתן להעביר את הצעת החוק הקצרה בהרכב הקואליציוני הנוכחי, נוכח התנגדותן של ח"כיות פמיניסטיות. ייתכן שהוא ישאף להעבירו בקריאה ראשונה – וזאת בכדי שניתן יהיה להחיל עליו את דין הרציפות בממשלה הבאה, לכשתקום, ולהמשיך אז את חקיקתו מהנקודה בה הופסקה.

ח"כ מרגי הבהיר שמלכתחילה לא היה מדובר בהצעת חוק שלו, וכי הוא התבקש לעמוד בראש הוועדה המשותפת במסגרת ניסיון לפשר בין ח"כ קיש וח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שמתנגדת לקיצור תחולת חזקת הגיל הרך.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.