אלברטו ניסמן
אלברטו ניסמןReuters

שופט פדרלי בארגנטינה קבע כי אלברטו ניסמן, התובע היהודי שנמצא מת בינואר 2015 בדירתו, נרצח ולא התאבד.

ניסמן נמצא מת יום לפני שהעיד מול הקונגרס על כך שהנשיאה הקודמת, כריסטינה קירשנר, הסתירה את מעורבותה של איראן בפיגוע במרכז הקהילתי היהודי בשנת 1994.

בפסיקה של 656 עמודים כתב השופט, ג'וליאן ארקוליני, כי יש הוכחות מספקות ולפיהן מדובר ברצח. זו הפעם הראשונה ששופט בארגנטינה קובע כי מדובר ברצח ולא בהתאבדות כפי שנטען תחילה.

השופט האשים בפסיקתו עובד לשעבר של ניסמן, דייגו לגומרסינו, בסיוע לרצח. לגומרסינו הודה שהשאיל לניסמן את האקדח שהביא למותו יום לפני שניסמן נמצא מת, אך טען שהוא ביקש את האקדח לצרכי הגנה עצמית.

בתחילת החודש הגיש שופט פדרלי כתב אישום נגד קירשנר והוציא נגדה צו מעצר בגין ניסיון לטייח את תפקידה של איראן בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס. כתב אישום וצו מעצר הוגשו גם נגד הקטור טימרמן, שכיהן כשר החוץ של ארגנטינה בממשלה של קירשנר. בעבר הכחישו השניים שפעלו בניגוד לחוק.

ב-2013 הגיעו ארגנטינה ואיראן להסכם לפיו הם יקיימו חקירה משותפת של הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס. באותה שנה הגיש ניסמן כתב אישום שלפיו איראן וחיזבאללה תכננו את הפיגוע. ניסמן האשים את הנשיאה דאז ובכירים ארגנטינאים נוספים בכך שהסכימו שלא להעניש לפחות שני גורמים רשמיים איראניים במעורבות בפיגוע, וביקש לזמן את קירשנר וטימרמן לחקירה.