בנימין נתניהו והרב חיים דרוקמן
בנימין נתניהו והרב חיים דרוקמןצילום: פלאש 90

מפגשו של ראש הממשלה נתניהו עם רבנים בכירים בציונות הדתית עסק בעיקרו בתחושתו של נתניהו לפיה מקורו של קמפיין המאבק בשחיתות המופנה נגדו הוא אך ורק ברצון להפיל את ממשלתו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על המפגש ומה שהיה בו עם ראש ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן, שהיה אחד ממוזמני הפגישה.

"כשראש הממשלה מזמין מהראוי לבוא, והנקודה אינה שפלוני מזמין אותי ואני בודק מה הוא רוצה ממני. כאן ראש ממשלה מזמין ויש כאן כבוד מלכות ובבתי מדרשנו אנחנו מלמדים שיש כבוד מלכות וכשראש ממשלה מזמין מתייצבים ובאים".

הרב דרוקמן נשאל כיצד פתח ראש הממשלה את השיחה, אם דיבר על תחושתו כמותקף באופן אישי או על מחנה הימין כמותקף. "יש מקום לחלק בין הדברים. אין ספק שכל המתקפות האחרונות, שמתקיפים אותו, נובעים ממניעים פוליטים. מתקיפים אותו לא בשיחה נאה כמו הגיליוטינה שאינה תואמת נורמות של ויכוח.

''תוקפים אותו כי רוצים להוריד את הממשלה. צריך להגיד את האמת. מה, אלה שמארגנים את ההפגנות דואגים לטוהר המידות וכל רוממות הצדק בפיהם? הם רוצים להשתמש בהפגנות במקום בקלפי, שזה כנראה לא פשוט עבורם כי הציבור בחר בממשלה הזו. אבל זה עצמו שחיתות".

עמדתו זו של הרב דרוקמן אינה חדשה עבורו והוא מזכיר "יצאתי נגד ההפגנה בירושלים עוד לפני המפגש הזה. חשבתי שההפגנה הזו לא נכונה". מה, אם כן התחדש בפגישה? "ראש הממשלה הביע תודה על כך שתומכים בו, על כך שמתנגדים לדרך הזו. ראש הממשלה לא הרבה לדבר בנושא הזה. הוא רצה להביע הכרת תודה על שתומכים בו. בהמשך, לאחר שהביע את דבריו בקיצור נמרץ, הרבנים העלו דברים נוספים שראוי לעשות אותם והזכירו דברים אחרים שחבל שהם קיימים כמו למשל שעדיין אחרי חמישים שנה מי שגר ביו"ש אינם אזרחים כמו בכל מקום אחר בעולם. מה ההבדל ביניהם?

''העלו גם בעיות שעומדות על הפרק כמו נתיב האבות ומצפה כרמים. הפגישה הייתה קרוב לשעתיים. פגישה רצינית מאוד".

באשר לתשובתו של נתניהו לדבריהם אלה של הרבנים, אומר הרב דרוקמן: "ראש המשלה אמר שהוא מזדהה בהחלט עם היעד, אבל שוקל תמיד את הדרך אל היעד. הוא ציין את החשיבות של הכרת אמריקה בירושלים כבירת ישראל והעובדה שארצות אחרות מעבירות שגרירות לירושלים. זה חשוב מאוד מדינית".

הרב דרוקמן נשאל אודות התחושה שהועלתה לפני הפגישה ולפיה בכל עת שבה נמצא ראש הממשלה במצוקה הוא מוצא משען בציונות הדתית. כך היה לפני הבחירות, מה שגרם לירידה הדרמטית בכוחה של 'הבית היהודי' וכך גם כעת כשהוא בוחר לפנות לרבנים ולא לאנשי אקדמיה או מגזר אחר.

"אני חושב שהוא פונה לרבנים כי הוא מעריך את השפעתם. כך אני מבין. אני עצמי הזכרתי בדבריי שמן הראוי שיפעל בתיאום עם יו"ר 'הבית היהודי', השר בנט, ויחד אתו יקדם את אותם דברים שראוי לקדם למען הזהות היהודית של מדינת ישראל ולמען ארץ ישראל. הזכרתי זאת".

לדבריו אלה של הרב דרוקמן לא הגיב ראש הממשלה בממוקד שכן הרב היה ראשון הדוברים במפגש. "אני מודה שהוא לא התייחס באופן מיוחד לנקודה הזו. הייתי ראשון הדוברים ואחריי דיברו האחרים ובסוף הוא התייחס לדברים, אבל אני מקווה שהוא קלט את הנקודה שקיימת נציגות פוליטית של הציונות הדתית ויש צורך לעבוד איתה יחד".

בסיומה של השיחה נשאל הרב דרוקמן אם התקבלה החלטה כלשהי לצאת פומבית להגנת ראש הממשלה, והוא משיב ומספר כי "לא דובר על זה. נקווה שהממשלה תמשיך עד לתום הקדנציה שלה".