חוזרים לימי החרם
חוזרים לימי החרםצילום: הדס פרוש, פלאש 90

סעודיה החליט שלא לאפשר את כניסתה של נבחרת ישראל בשחמט לאליפות העולם שנפתחה אתמול בריאד. לעומת זאת, כך התברר ברגע האחרון, אפשרה המדינה לשחקנים פלסטינים להשתתף בתחרות על אף שלא עמדו בקריטריונים הנדרשים להשתתפות כזו.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ליאור איזנברג, דובר איגוד השחמט הישראלי, המתאר תחושות קשות באיגוד הישראלי לנוכח ההחרמה. "השחקנים שלנו הם מהמדינה היחידה שמוחרמת. חזרנו הרבה שנים אחורה. זו פגיעה מקצועית וכלכלית", הוא מציין ומעיר כי איגוד השחמט העולמי חתם עם סעודיה על זיכיון לקיום האליפות בשלוש השנים הבאות ולא רק לקיומה של התחרות הנוכחית.

אייזנברג מספר על הצעד הראשון בו נקט האיגוד הישראלי: "הוצאנו מכתב דרישות מארגון השחמט העולמי שאחראי על ארגון אליפויות העולם. על המכתב חתום ראש האיגוד, ד"ר צביקה ברקאי. האיגוד הבינלאומי אמור לייצג את האינטרסים שלנו והדרישה שלנו היא שלא יקרה מצב שבו יהיו עוד אליפויות בינלאומיות ללא התחייבות של המארגנים שהם מקבלים את כלל השחמטאים. דרישה נוספת שלנו היא לבטל את אירוח האליפויות ב-2018 ו-2019 עקב הפרה של התקנון. בנוסף ביקשנו שיהיו פיצוים לשחקנים שלנו על הפגיעה הכלכלית והמקצועית בהם. שבעה שחקנים שהיו אמורים להשתתף באירוע יושבים בבית".

עוד מוסיף איזנברג ואומר, "אנחנו מאוד מקווים לארגן תחרות גדולה בארץ. פונים אלינו הרבה שחקנים שמשחקים כעת בסעודיה ושחקנים אחרים שמסיבות אחרות לא נמצאים שם, ומבקשים שנפתח תחרות שהכותרת שלה היא הפרדה בין פוליטיקה וספורט. לא צריך להיות קשר בין היחסים בין מדינות לבין ספורט".

על דבריו אלה הוא נשאל אם לא נכון שישראל לא תהיה מנומסת כל כך ולתחרות שתפתח היא תדאג שלא להזמין את מי שהחרים את אנשיה שלה. אייזנברג השיב, "אנחנו רוצים להפריד בין שחמט ופוליטיקה. אם נתחיל במדיניות של החרמה תהיה לנו בעיה עם שלושים מדינות ערב. יש הרבה מחלוקות על המדיניות הישראלית בעולם, ובנקודה הזו אנחנו מקבלים תמיכה גם מאנשים בפדרציה הסעודית שרוצים לארח אותנו ללא שום קשר לפוליטיקה".

כאמור, למשלחת הישראלית ציפתה הפתעה נוספת מעבר להחלטה שלא לצרף אותה לתחרויות. זאת כאשר הוחלט שכן לשלב ספורטאים פלשתינים, וגם על כך מספר אייזנברג: "פתחתי את רשימת המשתתפים ונחרדתי לראות שנמצאים בה שחמטאים ממדינות מוסלמיות שלא עומדים בקריטריונים המקצועיים שנקבעו על ידי האיגוד הבינלאומי, ובהם גם שלושה פלשתינים שמתמודדים עם דגל פלשתין". אייזנברג מעיר ומציין כי את הרשימה פרסמו מארגני התחרות שלוש שעות בלבד לפני התחרות והדבר הדהים גם גורמים בינלאומיים ולא רק את השחמטאים הישראליים.

עם זאת הוא מעיר ומציין כי בתחרויות מעין אלה מקובל שמכניסים גם שחמטאים שלא עומדים בקריטריון, אבל העובדה שהם בפנים והישראלים בחוץ מעידה על כך ש"התחרות נגועה באינטרסים פוליטיים".

באשר לקטר ואיראן שגם הן אמורות היו להיות מוחרמות על ידי הסעודים מספר אייזנברג כי הסעודים דרשו שנבחרות המדינות הללו ישחקו ללא דגל מדינתם. המענה הקטארי והאיראני היה סירוב והודעה על ויתור.

בעקבות כל זאת נשאל אייזנברג אם להערכתו מכתבו של האיגוד הישראלי עשוי להשפיע לאחר שנדמה שהאיגוד הבינלאומי לא מנע את ההחרמה בתחרות הנוכחית. אייזנברג משיב ואומר כי במקרה זה התקווה באיגוד הבינלאומי הייתה שכשם שבשנת 2004 לא הוזמנה הנבחרת הישראלית לתחרות שהתקיימה בלוב והדבר עבר בשקט תקשורתי מוחלט כך יהיה גם השנה. איש שם, הוא אומר, לא התכונן ולא נערך לבליץ תקשורתי של 200 אייטמים בתקשורת הישראלית והבינלאומית ועשרות דיווחים טלוויזיוניים. כעת הוא מאמין שתשומת הלב התקשורתית תוביל לשינוי ביחס לנבחרת הישראלית. "אני מאמין שזו פעם אחרונה".

ובכל זאת, אילו צעדים נקט האיגוד הבינלאומי נגד המחרימים? "הם עשו מאמצים גדולים אחרי שהבינו שנקלעו לבעיה כשלא החתימו את הסעודים במפורש שיקבלו את כלל השחמטאים. היו הרבה פגישות בין האיגוד הבינלאומי לרשות הספורט הסעודית. היו מאמצים בעניין, אבל הטעות שלהם היא הטעות התחלתית". באשר לעתיד, הוא אומר, שום דבר אינו סגור לפי שעה: "כרגע כל הנושא בדיונים. שלחנו אתמול את המכתב ועדיין לא קיבלנו את התשובות. כל הצעדים פתוחים כולל תביעה נגד האיגוד הבינלאומי. הליגה נגד השמצה יצאה בהודעת גינוי חסרת תקדים ויש עורכי דין שמעוניינים לייצג אותנו בתביעה נגדם".