סטודנטים באריאל
סטודנטים באריאליוני קמפינסקי

בבג"ץ התקיים אתמול (רביעי) דיון בעתירתה של קבוצת פרופסורים התובעים למנוע מהאקדמיה הישראלית להקים מסלולי לימוד נפרדים לגברים ולנשים ולאפשר גם לסטודנטים מהציונות הדתית להשתלב במסלולים אלה.

ביומן ערוץ 7 הבאנו את סיפור של רבקה מזרחי שוויתרה על חלומה ללמוד פסיכודרמה מאחר והובהר לה שמסלולי הלימוד הנפרדים במקצוע בו בחרה מיועדים אך ורק לסטודנטיות חרדיות, והיא, מה לעשות, אינה חרדית אלא ציונית דתית.

מסתבר שבעוד הפרופסורים העותרים דואגים לכבודן של נשים העלול להיפגע מההפרדה, נשים אחרות נפגעות אבל עליהן לא מדברים.

"למדתי עבודת סוציאלית. סיימתי תואר ראשון במכללה החרדית בירושלים. אחרי שמונה שנים הגיע הזמן לתואר שני והחלום היה ללמוד פסיכודרמה, מה שלא ניתן ללמוד בכיתה מעורבת כי זה מצריך משחק משותף עם גברים. פניתי למכללה בבני ברק שיש בה מסלול כזה. כשפניתי אליהן לא היה מקום לבלבול. הבהירו לי שמכיוון שלא למדתי בסמינר לא ניתן להכניס אותי למסלול".

מזרחי מספרת כי לנוכח הסירוב שקיבלה רק בשל העובדה שאינה שייכת למגזר החרדי לא נותרה לה ברירה אלא להשהות את החלום עד לימים טובים יותר. בינתיים את לימודי התואר השני שלה עשתה בעבודה סוציאלית וכעת היא "מנסה להכניס את משחק לחיים שלי בדרכים אחרות".

את טיעוני הפרופסורים העותרים הרואים בהפרדה מגדרית מהלך שיפגע בכבודן של נשים שלא יורשו להרצות בפני קהל גברי היא דוחה מכל וכל ותוהה כיצד יתכן שאותם פרופסורים אינם חסים על הפגיעה בה וברבות כמותה. "אני חווה על בשרי בכל השנתיים הללו שבהן הדבר נמנע ממני שאני נפגעת, וגם אני אישה, לא מאפשרים לי ללמוד מה שאני מעוניינת בדרך שאני מאמינה. אם החשש הוא פגיעה בנשים אז דווקא כך נשים נפגעות. אולי אפשר לפגוע בנשים ממגזר אחד וממגזר אחר לא?", היא תוהה.

מזרחי נשאלה אם היא סבורה שטיעוני העותרים נובעים ממקור אמתי או שמא מדובר בחשש משינוי פניה של האקדמיה בישראל לאפיק דתי יותר. "אני לא יודעת להגדיר", היא אומרת ונזהרת מלהכליל. "אלו הדעות שלי וכל אחד יכול לחשוב מה שמתאים לו. נושא הפגיעה בנשים נראה לי כמו תירוץ שאולי נובע מפחד".

לדבריה ידוע לה על עוד נשים לא מעטות שגם הן נפגעו בשל היעדר מסלולים אקדמיים נפרדים בתחומים דומים, ולהערכתה מעבר למקרים שהיא מכירה יש עוד נשים רבות הנפגעות מכך.

ואולי נכון יהיה לקיים מסלולים נפרדים בתחומים מורכבים כדרמה ופסיכודרמה ולהשאיר את המסלולים האחרים מעורבים? מזרחי משיבה ומציינת כי היא עצמה אמנם למדה את לימודי התואר השני באוניברסיטה העברית שאינה נפרדת, כמובן, ואכן "אורח החיים שלי מאפשר ללמוד בכיתה מערובת על פי גבולות מסוימים, אבל זו רק אני. יש מגזר גדול שלא ישבו בכיתה מעורבת ולא משנה מה נושא הלימוד. כל אחד ואמונתו. כשלא נותנים ללמוד בכיתות נפרדות בכל תחום המשמעות היא שאומרים להם שלא יוכלו ללמוד. אותי זה פגש בפסיכודרמה אבל כל אחד יפגוש את זה במקום אחר".