תוצאות ההצבעה
תוצאות ההצבעהצילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

לאחר דיון ממושך של כ-58 שעות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה, אישרה הלילה (חמישי) מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 81) (הוראות לעניין המלצה של רשות חוקרת), של חבר הכנסת דוד אמסלם, המכונה חוק ההמלצות.

59 ח"כים הצביעו בעד החוק, ו-54 התנגדו. אף חבר כנסת לא נמנע.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי כאשר המשטרה מעבירה חומר חקירה לפרקליטות, הוא יועבר ללא עמדתה בכתב לעניין הגשת כתב אישום נגד החשוד. לחומר החקירה תצורף, ככלל, עמדתה בכתב לעניין מכלול התשתית הראייתית לביסוס האשמה נגד החשוד, ואולם, בחקירה שבה יש פרקליט מלווה, עמדתה זו תועבר רק אם היועמ"ש לממשלה או פרקליט המדינה ביקשו זאת. עוד מוצע לקבוע כי בתיקים ללא פרקליט מלווה, אם המלצת המשטרה היא לסגור את התיק, היא תוכל להעביר לפרקליטות את עמדתה. בנוסף, מוצע להבהיר כי סעיף העונשין האוסר על עובדי ציבור למסור מידע לגורם בלתי מורשה, יחול אף על מסירת עמדת המשטרה בכתב כאמור. הוראות החוק המוצע יחולו גם על רשויות אחרות שיש להן סמכויות חקירה, והן לא יחולו על חקירה שנפתחה לפני תחילתו של החוק.

בדברי ההסבר נכתב: "תפקיד המשטרה הוא לחקור עובדות ואילו המלצה היא פרשנות סובייקטיבית המשיגה את גבולה של הפרקליטות שהיא המוסמכת להחליט בעניין העמדה לדין ולא המשטרה. בהמלצת המשטרה אם להגיש כתב אישום ואם לאו יש משום הטיית המשפט שכן על הפרקליטות, ולאחריה – אם יוגש כתב אישום – על בית המשפט להיוותר סוברניים בבואם להחליט האם הראיות מוצקות, מבוססות, יצוקות בבטון או שמא אין בהן די כדי לבסס הרשעה. המשטרה איננה בעלת ידע וכלים לשפוט את מידת תקפותן של הראיות, קל וחומר כאשר בסיומה של חקירה ממושכת ומאומצת אין די ראיות לביסוס הרשעה או לזיכוי.

במקרים רבים בהם החלטת המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום התפרסמה, החשוד הפך באופן אוטומטי לנאשם וזאת גם אם התיק נדון בפרקליטות במשך תקופה ארוכה ובטרם התקבלה ההחלטה הסופית. לפיכך, כאשר המשטרה ממליצה על הגשת כתב אישום היא למעשה כובלת את ידי הפרקליטות מלקבל החלטה שונה וזאת על אף שהפרקליטות רשאית לקבל החלטה שונה מזו של המשטרה. הלכה למעשה, כאשר המשטרה מצרפת לממצאים שהיא מעבירה לפרקליטות בסיום חקירתה את המלצתה יש בכך כדי להטות, אולי אף להשפיע במידה מסוימת, על החלטת הפרקליטות".

במהלך הדיונים על ההסתייגויות לחוק, הבהיר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי אם אחרי אישור החוק תעתור האופוזיציה לבג"ץ, הוא יאפשר לקואליציה לעשות שימוש בסעיף 98 בחוק עבודת הכנסת, סעיף המבטל את הדיונים הארוכים ומריץ את החקיקה.
"אני עברתי ויכוחים לא קלים על למה לא אפשרתי להפעיל את סעיף 98, ולמה אפשרתי לנהל דיון של 45 שעות. אני מודיע כאן ועכשיו, אם אחרי ההצבעה תהיה פנייה של מי מחברי הכנסת לבג"צ אני מודיע כאן שאני לא מתערב יותר בעניין סעיף 98", אמר אדלשטיין.

בכך הבהיר יו"ר הכנסת כי אם סיעת "יש עתיד" תעתור לבג''ץ נגד חוק ההמלצות כפי שהצהירה, יו״ר הכנסת לא יבוא לקראת האופוזיציה במאבקיה העתידיים.

מסיעת יש עתיד נמסר בתגובה, "יש עתיד לא מקבלת הוראות מהקואליציה, בטח לא ביום שהממשלה משעבדת את כל ההליך הדמוקרטי לצרות הפליליות של נתניהו. הבג''צ יוגש כמתוכנן מחר בבוקר".