קברים בפולין
קברים בפוליןחזקי ברוך

שבועיים לאחר שחולל ונחפר בית הקברות היהודי בעיר סמיאטיץ' בפולין לטובת הקמת תחנת חשמל ומגרשי חניה במקום, פוטר מתפקידו האחראי על השימור העירוני בעיר, אנדז'יי נובאקובסקי.

הפיטורים יצאו לפועל בעקבות דרישת האחראית הלאומית על השימור בפולין.

הפרשיה החלה כשבאתר הבניה התגלו עצמות ושרידי אדם בצמוד לגדר המקיפה את בית הקברות היהודי העתיק בעיר, והתביעה המחוזית פתחה בחקירה לאחר שהתברר כי נובאקובסקי וצוות העובדים שעסק בחפירה הוציאו אותם מהקברים והותירו אותם מוטלים על האדמה.

רבה של פולין וחבר הוועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב מרדכי שודריך אמר בתגובה כי "השלטונות אכן הבטיחו וקיימו. יש בנקיטת צעד שכזה משום הבעת עמדה של השלטונות להתייחס בחומרה רבה ובמלוא החריפות לחילול קברים בפולין. אני מאוד מקווה שיתר 13 הממונים ילמדו לקח חשוב ולא נראה כאן לעולם שוב חרפה שכזו. לא מדובר בנקמה אלא במסר חשוב ואפילו קריטי לשמירה והגנה על בתי העלמין היהודיים ברחבי פולין".

השטח בו נערכו החפירות היה בעבר חלק מבית הקברות היהודי של העיירה סמיאטיץ' ובשנות השבעים הועלם ע"י הקומוניסטיים. לפני מספר שנים ביקשו לבנות במקום תשתיות עבור חברת טלפון, אולם ברגע האחרון הצליחו לעצור את העבודות.

עתה החליטו יזמים מקומיים באישור לא רשמי מאת הרשויות להמשיך את העבודות במקום.

הרב שודריך נפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים שהבטיחו כי לא יעברו על כך לסדר היום, וכל האחראים לבזיון זה ישאו באחריות מלאה. כאמור, כעת דווח כי האחראי פוטר מתפקידו האחראי על השימור העירוני האחראי על המחדל.