בשבע מהדורה דיגיטלית

ביקורת טלוויזיה: תפאורה חרדית

כמו השבבניקים, שהקשר בינם ובין העולם החרדי לא ברור, כך גם הסדרה עליהם נוקטת יד חופשית לנווט את העלילה עם קשר מעט רופף למציאות

יוסף ארנפלד , י' בטבת תשע"ח

כצפוי, עולם השידוכים תופס חלק נכבד מהעלילה. 'שבבניקים'
כצפוי, עולם השידוכים תופס חלק נכבד מהעלילה. 'שבבניקים'
צילום: אוהד רומנו

בשביל הישראלי המצוי כל החרדים הם בעצם אותו דבר, שחור ולבן. כך גם הייתה הסטיגמה של אלירן מלכה, עד שעבר לגור בנחלאות והכיר את השכן החרדי שגר כמה קומות מעליו.

הלה היה שואל ממנו מדי פעם את מכשיר הטלוויזיה כדי לראות סדרות. כשאלירן הציע להשאיר את המכשיר אצלו מכיוון שממילא אינו משתמש בו, הוא לא התבלבל והכריז "אצלנו בבית לא יהיה טלוויזיה".

בנקודה הזאת נפל לאלירן האסימון שיש כאן משהו חדש שהוא עוד לא מכיר. מאז החל לנבוט בראשו הרעיון לכתיבת הסדרה 'שבבניקים' (ראשון-שני, הוט 3), אותה ביים יחד עם מאור זגורי (היוצר של 'זגורי אימפריה'), שעולה בימים אלה ב'הוט'. הסדרה מביאה את סיפורם של ארבעה בחורים שלומדים באחת הישיבות החרדיות הנחשבות. גדליה, בחור ישיבה מתמיד המתויג על ידי חבריו כצו"ל (צדיק ורע לו), מתקשה בשידוכים, היות שהוא טורח להכריז בתחילת כל פגישה שהוא לא מתכוון לנקוף אצבע בעבודות הבית, מה שגודע את הדייטים באיבם. 34 במספר, למקרה שתהיתם.



טוען....

כדי לשחרר קצת את הבחור, מעביר אותו ראש הישיבה לחדר אחר בפנימייה, אל שלושה בחורים קצת פחות מתמידים, בלשון המעטה. הם בוחרים להשקיע את זמנם הפנוי בתענוגות העולם הזה - צפייה בסרטים, חדר כושר, בתי קפה ונסיעה ברכבי פאר תוך שמיעת מוזיקה קולנית, שקשה להגיד אותה כחרדית. מאידך הם לא מוותרים על הלבוש האופנתי של בחורי ישיבות, ומקפידים שהקנייטש יהיה במקומו.

שלושת החברים לא רואים בעין יפה את הצטרפותו של גדליה לחדר, אך בסוף לוקחים זאת כאתגר ומצרפים אותו לחבורתם. כך הם לוקחים אותו לבית הקפה, ובעוד שגדליה לא מסכים לפנות אל המלצרית, אבינועם חברו מפטפט איתה בחופשיות. בהמשך הם בוחרים לוותר על ארוחת הצהריים בישיבה לטובת מנגל בגן סאקר, שם הם בוחרים להסתכסך עם קבוצת בייסבול ולצאת למשחק של כבוד.

כיאה לסדרה על חרדים, עולם השידוכים תופס חלק נכבד מהעלילה. בעוד אבינועם ודב מתקבלים לשדכן היוקרתי (גורי אלפי), הרי שמאיר סבג מקבל ממנו תשובה שלילית. "ספרדי זה נכד של הרב עובדיה, אתה סתם פרענק", הוא מטיח בו. מאיר נאלץ לעבור לשדכן דרג ב' שמסדר אותו כהוגן. הוא מקבל הצעה קסומה על טובי פון שטראוס, שמתגלה כבחורה ספרדייה, נכה בכיסא גלגלים, שרק עובדת בחנות הטלפונים של בזאר שטראוס.

הבחירה ליצור סדרה על מגזר שונה ורחוק ממך אינה פשוטה, אך ברגע שהזום מכוון לעבר השבבניקים, רוב הבעיות כמעט נעלמות. הרי לא מדובר במגזר עם משנה סדורה, אלא כל אחד עושה כפי העולה על רוחו. אפילו אצל חרדים מודרניים, הכללים פחות או יותר ברורים. אצל החברים כאן בסדרה, אין שום גבול. הקו האדום היחיד המשותף בין השלושה הוא הלבוש הישיבתי האופנתי שהם מקפידים ללבוש, גם כשהם הולכים לחנות מחשבים כדי לקנות דברים שאין רוח חכמים נוחה מהם.

המציאות, לעומת זאת, הרבה יותר מורכבת. בוודאי שדמויות קצה כאלה קיימות גם בעולם הישיבות, אבל עוצמת ההשפעה של חבריו לחדר החדש, כמו גם המהירות המוגזמת שבה מתקלקל גדליה הצו"ל, קצת מופרכת. כהרף עין נעלם עמוד השדרה היציב שלו. דקות אחרי המוסר שהוא מטיף להם, הוא כבר מוצא את עצמו עושה על האש בגן סאקר, משחק פוטבול ויושב בבית קפה.

מצפייה בשני הפרקים הראשונים של הסדרה, נדמה שהיוצרים הרוויחו שתי ציפורים במכה אחת. גם סדרה מרתקת על מגזר מקופח יחסית, עם כפיים סוערות ודמעות של חרדים נרגשים על כך שהואילו בטובם להתייחס אליהם, וגם יד חופשית לנווט את העלילה ככל העולה על רוחם, למעט תפאורה חרדית של בחורי ישיבה ועולם השידוכים הידוע לשמצה.