הכתובת "העבודה משחררת" בשער מחנה אושווץ
הכתובת "העבודה משחררת" בשער מחנה אושווץצילום : חיים צח לע"מ

שני האזרחים הבלגים, יאן פ. בן 51 וחברו וויליאם ה. בן 48, נתפסו בחודש יולי האחרון במהלך ביקורם במחנה ההשמדה הגרמני לשעבר אושוויץ-בירקנאו, כאשר הם מסתירים בתיקים חלקים מהגדר החשמלית המקיפה חלקים מהמחנה.

לטענת שני המבקרים הם מצאו את חלקי הגדר קבורים למחצה בחולות סביב המוזיאון, כאשר צילמו את גדר המחנה מבחוץ. למרות ההסברים, החליטו השומרים במוזיאון אושוויץ-בירקנאו להזעיק את המשטרה המקומית שעצרה את השניים לחקירה, והתובע המקומי החליט להגיש נגדם כתבי אישום בגין גניבה ממוזיאון אושוויץ-בירקנאו, עבירה שהעונש עליה עומד על עד עשר שנות מאסר בפועל.

אתמול (שישי) החליט בית המשפט בקרקוב לזכות את השניים מאשמת גניבה, לאחר שהשופט קבע כי "אין הוכחות לכך שהשניים ביצעו מעשה לא חוקי". השופט הוסיף עוד כי "המבודדים החשמליים אותם הסתירו שני המבקרים בתיקם הם אומנם בעלי ערך היסטורי משמעותי, אולם לא בהכרח הם נהנים מהגנה משפטית כאובייקטים בעלי חשיבות מיוחדת לתרבות".

בשנים האחרונות התרחשו מספר מקרי גניבה או נסיונות לגנוב חפצים ממוזיאון אושוויץ-בירקנאוף מה שהוביל את ראשי המוזיאון להגביר בצורה משמעותית את האבטחה סביב המחנה. בשנת 2009 נרשם המקרה המפורסם ביותר, כאשר אלמונים פרצו למחנה בשעת לילה ועקרו את השלט המפורסם "העבודה משחררת" ממקומו.

השלט נמצא מספר ימים מאוחר יותר קבור תחת מעטה שלג ביער בצפון פולין, כאשר מתכנן הגניבה, ניאו נאצי שבדי, נשלח לשנתיים וחצי מאסר בפועל.