טיול: חזיונות בגוש עציון

הדרך העולה לגוש עציון מתפתלת. לאורך הקילומטרים האחרונים שבין גבעת הקרב שבה נפלו לוחמי שיירת הל"ה (יום ציון הקרב בתחילת החודש הבא) ועד לכניסה לקיבוץ כפר עציון, מרגישים בכל סיבוב שעולים בעוד כמה עשרות מטרים. כשמגיעים לפסגה, ומביטים לעמק הנשקף למרחקים מבינים וחשים את ייחודו של המקום.

ייחודו, אמרנו ומיד שמים אנו פעמינו לאתר ההנצחה של גוש עציון בקיבוץ כפר עציון.

אתר ההנצחה

אזור ההנצחה של כפר עציון נמצא בקיבוץ כפר עציון בקצה הדרום מערבי של הגבעה וסמוך למקום שבו התרחש הטבח ב-1948.

האתר מורכב מבית מוזיאון לתולדות ההתיישבות בגוש עציון ובית עדות שבו מסופר במלל, תמונות, מפות וממצאים ההיסטוריה של גוש עציון מ-1927 ועד נפילת קיבוץ כפר עציון וגוש עציון במאי 1948. החיזיון האור קולי נמצא בבית המוזיאון וניתן לצפות בו על ההיסטוריה של האזור.

הבית ממוקם במורדות הגבעה שעליה שכן כפר עציון עד לחורבנו בשנת 1948. לידו נטוע גן זיכרון, ובו בית אחד ששרד מהקיבוץ ובו התגוררו ראשוני גוש עציון.

חיזיון: מכתבים במלחמה

מיצג חדש באתר ההנצחה המחודש בכפר עציון על חורבות הבונקר: "אָז נִפְרַח עֵת תִּדֹם בֶּהָרִים זַעֲקַת יְרִיָה אַחֲרוֹנָה" - חתם המשורר את שירו.

בעקבות החזיון הולכים על פסגת ההר עם החלוצים שהעפילו להר ובנו בו את ביתם. מתייסרים עמם בלבטים הקשים ובהכרעות האכזריות בימי המצור. נלווה אותם במאבק הדמים בו עמדו בגבורה עד שנפלו בקרב. יחד עם בניהם ובנותיהם נקרא מכתבי האהבה במצור ונִיקָּרַע מכאב השכול הניבט מעיניהם. יחד אתם נשוב לבנות את ההר ולהיבנות בו.

כל אלה מוגשים באמצעי תצוגה והקרנה משוכללים וחדשניים, בסדרת אולמות ומעברים שבמרכזם שרידי הבונקר בו נפלו בקרב אחרוני המגינים. אורך הסרט: כ75 דקות והוא מוקרן בעברית ובאנגלית.

ארבע פעמים העפילו יהודים להר חברון. חיי עמל ויצירה, תורה ועבודה נרקמו בין סלעי ההר. במלחמת העצמאות הוטל מצור כבד על גוש עציון. דם לוחמים שחשו לעזרה ניגר במשעולי ההרים. כוחות אויב גדולים הוטלו למערכה. מולם ניצב קומץ המתיישבים, עם תגבורות אנשי החי"ש והפלמ"ח.

לוחמי גוש עציון חסמו בגופם את הדרך לירושלים למענה מסרו נפשם על סף תקומת מדינת ישראל. בימים ג'-ה' באייר עמד הגוש בקרבות המכריעים. כפר עציון הוכרע, מגניו נפלו בקרב. על פי הוראת המטה הארצי של "ההגנה" נכנעו שאר הלוחמים והלכו לשבי. 240 לוחמים נפלו בהגנת גוש עציון.

"בארבע נקודות לא נתנו לאויב לגשת לשערי העיר. רבים, רבים מידי בשבילנו נפלו שם. אבל אם קיימת ירושלים עברית אזי התודה הראשונה של ההיסטוריה הישראלית ושל העם כולו נתונה על כך בראש ובראשונה ללוחמי גוש עציון". (דוד בן גוריון, תש"ט 1949). י"ט שנים עמד הגוש בחורבנו, במלחמת ששת הימים גוש עציון נכבש מחדש על ידי מדינת ישראל. לקהל הרחב: אפשרות למפגש אישי ושיחה עם אחד מוותיקי כפר עציון. יש להזמין מקומות מראש. לפרטים: 02-9935160, [email protected]

חזיון נחל הפירים

גוש עציון, נחל הפירים, אמת הביאר ( הבורות),וירושלים קשורים הם זה לזה כבר 2000 שנה.

חזיון ביאר
חזיון ביארצילום: קובי פינקלר

בגמרא במסכת ירושלמי אנו מוצאים: "אמר רבי יהושע בן לוי: אמת מים הייתה מושכת מים לו ( לכיור שבמקדש) מעיטם". במים אלו היה נוטל הכהן הגדול ידיו ביום הכיפורים.

גם יוסף בן מתתיהו מתאר את האמה :"ופילאטוס ( הנציב הרומי בשנים 25-36 לספירה הנוצרית), התקין צינור מים לירושלים.. ומשך את ראשית הזרם ממרחק 200 ריס" (כ- 36 ק"מ).

עולי הרגל הרבים שעלו לירושלים (באחד התיאורים אנו מוצאים שבאחת מהעליות לרגל נמנו בעיר מליון ומאתיים אלף עולי רגל) נדרשו יותר ויותר למים. יתרה מכך. ארמונו המפואר של הורדוס על שלל מזרקותיו הצריך כמויות מים אדירות. שני נתונים אלו הביאו את פרנסי העיר לחיפוש אחר מקורות מים נוספים.

בדרום האזור בהרי חברון וגוש עציון, נמצאו ריכוזים של מעיינות הגבוהים מפני העיר. למרות השיפוע המתון יחסית הצליחו מהנדסיו של הורדוס בעזרת ידע מפתיע להתגבר על תנאי השטח הקשים ולהכשיר אמת מים בארוך של קרוב ל-5 ק"מ, שהזרימה מים ל"ברכות שלמה" ומשם לירושלים.

האמה התת קרקעית, מורכבת מתעלות מעל לפני האדמה, מ 40 פירים שאת רובם ניתן לראות, נביעה רצופה של מים באורך של 2800 מטרים ובתוכה מחילה קרסטית מרשימה באורך 84 מטרים.

המעיין ממנו מתחילה האמה נקרא "עין האמה" וממנו יורדות מדרגות לעומק של 12 מטרים אל חלל הנביעה. הנחל שמתחתיו חצובה האמה נקרא "נחל הפירים". ומה עושים הפירים בתוך האמה? החוקרים טוענים שחשיבותם הייתה מרובה. הם אפשרו חציבה במקביל שהייתה מהירה ונוחה באופן יחסי. זאת בנוסף לעובדה שכך היה אפשר לשמור גם על ניקיונם של המים.

ובשבוע שעבר נפתחה מחדש בגאון אמת הביאר וכיום ניתן לסייר בנקבת האמה שלאחרונה נערך בה שיפוץ ושדרוג ניכר במקום בעלות 2 מיליון שקלים. במקום מוקרן לראשונה חיזיון האורקולי חדש ומעניין מאד המספר את סיפורה של האמה. לראות איך לפני 2000 שנה תיכננו כאלו מפעלי מים זה פשוט להביט ולהתפעם.

ואיך אמר שלמה נאמן, ראש המועצה אזורית גוש עציון בטקס חנוכת האתר פרי מחשבתו של ירון רוזנטל מנהל בית ספר שדה שמפעיל את האתר ? "המים שזרמו כאן סיפקו והחיו את ירושלים עד תקופת הבריטים ושימשו בעבודת ביהמ"ק. היום אנו זוכים לספר את הסיפור הזה". אכן.

והיכן אוכלים? בחזון של אוכל ים תיכוני על תוואי נקבת המים.

בפאתיה הדרומיים של ירושלים, בדרך חברון ממנו הגענו ממוקמת מדיטה שהינה מסעדה ים תיכונית תוססת במתחם בית הנציב בירושלים.

מסעדה עם כשרויות מהודרות (בשרים חלק בית יוסף והרב אוירבך) ובניצוחם של השף יעקב סבג ובעלי המסעדה מוטי אוחנה ושותפו – משה כהן.

ראשית, לחזונו של יעקב (קובי) השף. זה כבר אומר הכל.

"למתכון אין נשמה. אתה בתור טבח, צריך ליצוק בו נשמה".

המסעדה המהודרת שוכנת במבנה מרהיב ביופיו ועצום, המשתרע על פני כ- 350 מ"ר, ובו ניתן לארח כ- 180 סועדים. המסעדה היא שילוב מושלם בין מסעדת ביסטרו מודרני למטבח הים-תיכוני הקלאסי.

על עיצוב המקום אחראי המעצב גלעד זעפרני – אחד המעצבים הנחשבים ביותר בתחום המסעדנות והדוגמא הטבה לכך היא המטבח הפתוח שלנו, שבו תוכלו לראות את אופן הכנת המנות וליהנות מארוחה טובה שהוגשה אל הצלחת היישר מהטאבון המרכזי.

המקום מחולק לשני חללים גדולים - אחד מיועד לאירועים פרטיים שבו ניתן לחגוג אירועים בסדר גודל של עד 180 איש ואחד לסועדים. בביסטרו הכשר מוגש תפריט ים תיכוני עדכני הכולל דגים ובשר.

הסיפור הגדול הוא הוא האוכל. זה לא טייק אווי. זה לא מזנון מהיר.

צריך לפנות מראש זמן של שעתיים שלוש, כי הכל מוכל במקום וכל יום האוכל משתנה בהתאם למחשבת השף והמוצרים אותם קיבל.

אם יגיע משלוח של דגים טרייים מימת הים התיכון, תקבלו ארוחת דגים משובחת ועריבה לחיך, כל זאת לצידם של בשרים מעולים ונימוחים בפה ומנות קינוח משובחות ועתירות קלוריות.

ואי אפשר בלי מנת השלוש עשרה. מנה לזוג בת 13 מנות החל ממטבלים, דרך דגים, בשרים שונים, קינוחים ועוד. זמן לכל זה כבר אמרנו שצריך...

מדיטה
מדיטה

יש במקום חניה נגישה וחינם לשעתיים, אבל צריך לבקש מראש במסעדה שיחתימו את הכרטיס.

חזון ים תיכוני, המחבר את נתיב האבות, חזון פורצי הדרך בגוש עציון ועד לפורצי הדרך בתחום האוכל.