לא מזהה התנגדות של נתניהו. אלקין
לא מזהה התנגדות של נתניהו. אלקיןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר המורשת, הגנת הסביבה וירושלים, זאב אלקין, מעריך גם הוא שישיבת מרכז הליכוד תניב היום רוב גדול בעד החלת הריבונות על ההתיישבות ותנופת בניה, ולהערכתו הדברים אינם עומדים בסתירה לעמדת ראש הממשלה נתניהו.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר השר אלקין כי מדובר באירוע חשוב מאוד מעצם מהותו כאירוע דמוקרטי במפלגה דמוקרטית בעלת מוסדות נבחרים בעידן של מה שהוא מגדיר כמפלגות צפון קוריאניות בהן היו"ר ממנה את עצמו לארבע קדנציות קדימה.

כשנשאל אם מדבריו אפשר להבין שיתכן וההחלטה שתתקבל בסופו של יום לא תהיה תואמת את עמדת היו"ר, ראש הממשלה בנימין נתניהו. השר אלקין משיב: "אני מניח שאם הוא היה ממש נגד הוא היה מטרפד או נאבק בכך. זה לא קורה. הוא אישר את הישיבה ואת סדר היום כולל הנושא הזה. אני לא מרגיש שיש ניסיון מצידו להתנגד להחלטה הזו, בוודאי בניסוח הזה שלה. אני לא חושב שיש כאן קרב כלשהו".

עוד מוסיף השר אלקין ואומר: "אני סבור שיש משמעות אידאולוגית שמרכז הליכוד יגיד את האמירה האידאולוגית. זו אמירה שעדיין לא מחייבת את נציגי התנועה בכנסת או בממשלה אלא נותנת להם קריאת כיוון, אבל הם רשאים וחייבים לשפוט על פי מה שמוצאים לנכון בממשלה ובכנסת, אבל בוודאי שהנבחרים פועלים על פי המדיניות שהתנועה ומוסדותיה קובעים".

על ההשלכה המעשית של ההחלטה, אם אכן תתקבל כזו, אומר השר: "אני לא חושב שיש מיידית השלכה מעשית, אבל יש כאן אמירה ברורה של תנועת הליכוד לנבחריה ואזכיר שזו לא רק אמירה כללית, אנחנו באים בדין וחשבון בפני פעילי התנועה וחבריה כשאנחנו באים לפריימריז. יש אמירה של התנועה לנבחריה שחשוב לפעול למען הריבונות".

ואולי נכון לפעול בתיאום עם האמריקאים, לא להפתיע או להכעיס אותם, ומצד שני לא לסנדל את יכולותיו המדיניות של ראש הממשלה? "אני חושב שכשאומרים אמירה אידאולוגית עקרונית אי אפשר לבקש הסכמה של מדינה אחרת. אנחנו מדינה ריבונית ותנועת הליכוד היא תנועה גדולה ויש חשיבות לאמירה האידאולוגית שלה. כשהדבר יהפוך למשהו מעשי אני מניח שיהיה גם שיח עם האמריקאים. אולי הם לא כל כך יאהבו את זה ואולי כן, אני לא יודע להעריך זאת, אבל לאמירה האידאולוגית שקובעת כיוון יש חשיבות גדולה כי כדי שהריבונות תחול צריך קונצנזוס רחב, ובשביל זה צריך לעשות שינוי שיח. אני מדבר על זה כבר שנים ולכן ההצבעה הזו היא שלב חדש וחשוב בדרך למימוש המטרה הזו".

גם את השר אלקין שאלנו אודות התנגדותו של נתניהו בשנת 2012 להצעת חוק שניסתה חברת הכנסת אז מירי רגב להעלות ברוח זו. לדבריו הדברים לא היו אז במוסדות התנועה אלא בהקשר אחר. כך או כך באשר לעמדת נתניהו כעת הוא סבור שאם נתניהו היה מתנגד הוא היה יכול לפעול ולסכל את העלאת ההצעה הזו, והוא עצמו אינו מזהה התנגדות כזו.