מהמורות. אמסלם
מהמורות. אמסלםצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חוק המרכולים צפוי לעלות היום (שני) להצבעה במליאה בקריאה שניה ושלישית אך קודם לכך תידרש הקואליציה לצלוח מספר מהמורות לא פשוטות.

בשעה זו נפתח הדיון בוועדת הפנים של הכנסת כדי לאשר את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. בפתח הדיון בוועדת הפנים הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ אמסלם כי הוא צפוי להציג שלש הסתייגויות לחוק אליהן התנגדו אתמול הסיעות החרדיות.

במסגרת ההסתייגויות של אמסלם, החוק יחול בהוראת שעה לחמש שנים בלבד, הוא לא יחול באזור סחר חופשי (אילת) ויוצאו ממנו חנויות הנוחות בתחנות הדלק שיפעלו גם בשבתות ובחגים.

אתמול בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה הוצגו ההסתייגויות הללו לראשי המפלגות החרדיות שהביעו את התנגדותן להן.

חוק המרכולים מבקש לקבוע שרשות מקומית תוכל לאשר פעילות מסחר בשבת בתחומה אך רק באישור שר הפנים. החוק הזה קיים כבר וכמו כל חוק עזר עירוני הטעון אישורו של שר הפנים שצריך להינתן עד 60 יום, אולם בשל הפרשנות שהעניק בג"ץ בעתירת השבת האחרונה - פרשנות המכרסמת בסמכותו של שר הפנים - מבקשות הסיעות החרדיות לחדד את סמכות השלטון המרכזי.

לאחר האישור בוועדת הפנים יעלה החוק למליאת הכנסת שם הוא ייתקל בלמעלה מ-1000 הסתייגויות שהגישה האופוזיציה. עם זאת, בשונה מהפיליבסטר שחוללה האופוזיציה בשבוע הבא, הפעם הוא לא יתפרש על פני יומיים שכן יו"ר הכנסת ח"כ אדלשטיין צפוי להתערב ולאפשר לקואליציה לקצוב את זמן הדיונים באמצעות הפעלת סעיף 98.

בנוסף תידרש הקואליציה להבטיח רוב לחוק. מעבר לחברי הכנסת של ישראל ביתנו, ח"כ שרן השכל (הליכוד) מתנגדת לחוק לצד מספר חברי כנסת מסיעת 'כולנו'. כמו כן ח"כ יהודה גליק יעדר מההצבעה בשל פטירת אשתו ואף השתתפות השר אזולאי לא ברורה בשל היותו עדיין מאושפז בבית החולים.