איילת שקד
איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) מתייחסת להנחייה החדשה שהופצה לבקשתה, ולפיה בכל חקיקה ממשלתית חדשה תהיה חובה להתייחס גם לשטחי יהודה ושומרון.

"זה פרויקט ארוך שהרב אלי בן דהן ואני מקדמים מאז תחילת הקדנציה", מספרת שקד בשיחה עם ערוץ 7. ''כיום יש חוקים שחלים אוטומטית על יו"ש כמו חוקי העונשין, חוק שירות הבטחון ופקודת מס הכנסה או חוקים כמו חוק ההמלצות, חוק הפריימריז, כל מיני חוקים נוספים.

''יש גם חוקים פרסונליים כמו חוק האומנה שפעלתי להחיל על יו"ש כי יש הרבה משפחות אומנה. אבל יש את החוקים שצריך לתרגם לצווי אלוף שזה רוב החוקים והחוקים האלה לוקח שנים עד שהם חלים ביו"ש, כמו לדוגמא עם חוק השקיות שלא חל ביו"ש''.

השרה שקד מסבירה, ''אנחנו רוצים להרגיל את משרדי הממשלה שכבר בשלבים הראשונים של הליך החקיקה הם יצטרכו לתת את הדעת על תחולת החוק ביהודה ושומרון".

לדברי שקד אזרחי יהודה ושומרון אינם סוג ב' ולכן היא פעלה להוספת תקני כוח אדם במשרד המשפטים ובמשרד הביטחון כדי לקדם את תחולת החוקים באיו"ש לצד צווי האלוף.

ההנחייה שהפיץ היועמ"ש בנוגע לחקיקה חדשה היא למעשה ''מסילה שנועדה לחנך את משרדי הממשלה לנרמל את החיים ביו"ש שזה אגב לא רק בזכויות כי חלק מהחוקים הם גם חובות. בסוגייה הפוליטית השר יריב לוין ואני הוצאנו הנחייה למשרדי הממשלה להתייחס ליו"ש ובלי התייחסות אנחנו לא נדון בחוק בוועדת השרים לחקיקה".

השרה שקד מתייחסת להסכם שאושר עם האיחוד האירופי, הקרוי "תוכנית לשיתוף פעולה חוצה גבולות באגן הים התיכון", שיממן מיזמים בעשרות מליוני אירו ב-14 מדינות במזרח התיכון שאינן חברות באיחוד בינהן גם ישראל והרשות הפלשתינית, כאשר בהסכם יש סעיף שמחריג מן הצד הישראלי שטחים שמעבר לקו הירוק.

"זה הסכם שהוביל משרד החוץ. אני פניתי למנכ"ל משרד החוץ כדי לברר פרטים בזמן שההסכם היו מונח על שולחן הממשלה. מנכ"ל משרד החוץ הבהיר לי חד משמעית שאין הבדל מהתנאים של הורייזן 2020 וזה הסכם שחשוב מאוד למשרד החוץ. אם משרד החוץ יהיה חבר בו אז הוא יוכל להחליט כי תהיה לו אצבע שהוא יוכל להצביע לאיזה פרויקטים מקבלים כסף ולאיזה לא.

''הפרוייקט הזה הוא באותם תנאים של הורייזן 2020 ומה שמנכ"ל משרד החוץ הסביר לשאלותיי זה שעדיף לקבל מאשר לא לקבל בכלל, ואם אנחנו לא נהיה בהסכם אז הם יוכלו לתת למי שהם רוצים כמה שהם רוצים כולל לפלשתינים, לפרויקטים שאנחנו לא שולטים בהם. ''אם אנחנו כן בהסכם אז לפחות יש לנו וטו על פרויקטים שאנחנו חושבים שהם מסוכנים או שהם לא נכונים".

השרה שקד מברכת על החלטת מרכז הליכוד לתמוך בהחלת הריבונות על יו"ש, "אמנם זו הצהרה של מרכז הליכוד אבל גם להצהרה יש חשיבות ובפרט שהם גם מתנערים מנאום בר אילן וזו גם הצהרה חשובה. זה בעצם יישום המדיניות שהשר בנט הוביל כשהיה מנכ"ל מועצת יש"ע ולאחר מכן תחת מדיניות הבית היהודי ואנחנו יכולים לברך על זה".

היא מקווה שהממשלה תמשיך לכהן עד סוף הקדנציה, "אין סיבה שהממשלה הזאת לא תסיים את ימיה עד אמצע או סוף 2019. אני חושבת שהקואליציה עובדת טוב ביחד ומתגברת על הרבה מאוד קשיים שיש אבל בסך הכל זו קואליציה הומוגנית וחזקה ואין סיבה לגרור את המדינה סתם לבחירות".