ח"כ דודי אמסלם
ח"כ דודי אמסלםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון להצעת חוק המפלגות של ח"כ דוד אמסלם הנוגע למימון הפריימריז.

הצעת החוק שדרשה רוב מיוחד של 61 ח"כים זכתה לרוב של 62 תומכים לעומת 52 מתנגדים.

התיקון קובע "הסדר שיציע למועמדים בבחירות המקדימות לתפקיד חבר הכנסת מקורות מימון ממלכתיים למימון הוצאותיהם, כאשר מועמדים שהם נבחרי ציבור המכהנים בממשלה או בכנסת יזכו למימון מאוצר המדינה של הוצאותיהם, אך לא יורשו עוד לגייס תרומות או לקבל הלוואות כלשהן למימון הוצאות".

בדברי ההסבר נכתב כי "מערכות הפריימריז הרבות שנערכו בישראל מלמדות כי לצד היתרונות הרבים הנובעים משיטה זו, השיטה סובלת גם מליקויים ומכשולים רבים. אחת הביקורות הנוקבות ביותר הנוגעות לקיום שיטת הפריימריז, נוגעת להיבטים הכספיים של הפריימריז, לרבות מימון, קבלת תרומות והגבלת הוצאות".

יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם הציג את ההצעה ואמר, "ח"כ לא אמור לקבל תרומה מאף אחד, מבחינתי זה שוחד. חלק מהתורמים תורמים לכל המפלגות בבחינת שלח לחמך, זו מן השקעה כזו. זה הדבר כמעט הכי מושחת שקורה במדינה ועוד בחסות החוק. אם אתה מקבל כסף, לא סיגר, כסף, כדי שאתה תיבחר לג'וב. אני לא מצליח להבין בהיגיון שלי איך יכול להיות שזה הגיוני? איך יכול להיות דבר כזה בכלל חוקי?".

"פריימריז זו השיטה הכי פחות גרועה בנתונים הקיימים. אני חושב שהצעת החוק הזאת היא הצעה שבאה לנקות את הפוליטיקה הישראלית לפחות מקצת שחיתות", הוסיף אמסלם.

ח"כ יאיר לפיד היה ראשון המתנגדים. "חבר הכנסת אמסלם, אני רוצה קודם דווקא לברך אותך על הכנות מפני שאתה עמדת פה ואמרת לפרוטוקול, שאתה וחבריך נבחרתם לכנסת ישראל בשיטה שהיא על פי עדותך מושחתת לגמרי, השתמשת בביטוי: שמתנוסס מעליה דגל שחור. בעצם עמדת פה ופירטת לנו, שכל האגף הזה שאתה משתייך אליו נבחר באופן מושחת. ואת התוצאות אנחנו רואים. כי זה מה שקורה כשכולם נבחרים בשיטה מושחתת, אי אפשר להיות מופתעים אחר כך כשהשחיתות ממשיכה לתוך הקדנציה".

ח"כ מיקי רוזנטל מתח ביקורת על לפיד. "פריימריז זו שיטה בעייתית אבל היא ודאי יותר טובה מהשיטה שחבר הכנסת לפיד יושב עם עצמו, מחליט על המדיניות שלו, מחליט מי הח"כים שלו, ומחליט אנחנו לא יודעים מה. איזונים ובלמים בדמוקרטיה הם דבר חשוב מאוד ובוחרים הם אנשים שאתה לא יודע מי הם בכלל אבל הם משפיעים על מי נבחר ועל הדרך של המפלגה, וכך ראוי".

עם זאת היתה לו ביקורת גם על ההצעה. "החוק הזה בסופו של דבר מקבע את אלה שנמצאים, ומקשה, כי הם מצליחים להחזיר את מה שהמדינה נותנת להם לעומת אלה שהם מתמודדים חדשים והם צריכים להחזיר. יש גם עניין של ניגוד עניינים, אני חושב שקבוצה של אנשים, גם לא חברי כנסת, צריכה לדון בעניינה שלה".

השר יריב לוין סיכם בשם הממשלה ואמר, "יש דמוקרטיות מפוארות שבהם יש בעלי הון, הם מממנים את המפלגות או המועמדים, ואותם נבחרים משרתים את אותם בעלי הון. אוי לנו אם נהיה במקום הזה. לכן בצדק העדיפו לנטרל את ההשפעה הזו של בעלי ההון על פני מי שאין לו. זו הייתה ההחלטה הצודקת שקיבלו פה ויש לזה מחיר".