הרמטכ״ל, רא"ל גדי איזנקוט, נאם הבוקר (שלישי) בכנס השנתי ה-6 לזכרו של רא״ל (מיל׳) אמנון ליפקין שחק ז"ל, במרכז הבינתחומי בהרצליה.

איזנקוט התייחס להמשך ירי הרקטות מעזה בחודש האחרון, ואמר כי "ההצהרות הקוראות להפעיל הרבה יותר כוח בשלב הזה כלפי הרצועה אינן אחראיות. הרתעה לא נבחנת או נמדדת ביום אחד ולא על פי העיתונים היומיים".

''אנחנו עושים מאמצים צבאיים בינלאומיים ונוספים למניעת התבססות האיראנית בסוריה", סיפר הרמטכ''ל. ''התבססות איראנית בסוריה תבשר רעות לישראל, לסוריה ולאירופה''.

לדברי איזנקוט, חמאס מנסה ללבות את הפיגועים מאיו"ש כדי להשאיר את הרצועה שקטה. על מנהרות הטרור בעוטף עזה סיפר הרמטכ''ל ''פיתחנו דפוס שמאתר את התת קרקע ההתקפי לתוך מדינת ישראל ואנחנו מפעילים מאמצים גלויים וחשאיים על מנת למנוע זאת''.

"למעלה משלוש וחצי שנים אף אזרח ישראלי לא נפצע, יש פריחה בישובי העוטף אנחנו מפעילים מספר מאמצים גדולים כדי לעצור את הירי. לא מכיר פעם אחת שצה"ל לא תקף מטרת טרור", הדגיש הרמטכ''ל.

"הדחיפה שאני שומע וההצהרות החיצוניות, שבעיניי לא אחראיות, להגיב מיד עם מקסימום כוח לרקטות שפוגעות, אני חושב שזה לא הדבר הנכון לעשותו כרגע", אמר.

רא"ל איזנקוט התייחס גם לירידה במוטיבציה של הנוער להתגייס לשירות קרבי. "אני לא יכול להתעלם מירידה מתונה מאוד במוטיבציה ובנכונות ללכת לחוד הקרבי של צה"ל. הדור הצעיר נותן פרשנות אחרת לשירות משמעותי. השורות מלאות אבל אנחנו ערים לשינוי ועושים מאמצים לחיזוק אתוס הלוחם".

הרמטכ''ל הדגיש כי ''אחת מהסיבות שהצלחנו לדכא את הטרור ביהודה ושומרון זה החוד הקרבי. כל החיילים בשנתיים האחרונות התנהגו באומץ לב בחדות ובמיקוד''.

לדבריו, בצה"ל אין מדיניות של הדתה והדרה אלא להפך - ''לאפשר שירות משמעותי תוך שמירה על כבוד אדם. צריכים לעשות מאמצים ענקיים לשמור את צה"ל מחוץ לוויכוח בחברה הישראלית. אני רואה חיונית ליצירת הסכמה לאומית רחבה סביב צה"ל".

הרמטכ''ל ציין כי האתגר של הפיקוד הבכיר, בעת הזאת, הוא ''להעמיק את הגיוס לצה"ל, להגדיל את היקפי הגיוס ולהתאים את הצבא לכך, להקטין את הנשר משירות ולהמשיך את השיח הערכי מל הצעירים שמתגייסים- סייבר זה חשוב, טכנולוגיה זה חשוב, הכי חשוב - שירות קרבי''.

איזנקוט התייחס גם לאמירתו של אהוד ברק ולפיה קצינים בכירים עלולים לסרב פקודה בשל מדיניות הממשלה. "כאחד שמשרת 40 שנים בצה"ל, אני לא רואה קצינים מסרבים פקודה על רקע של מדיניות.

''קציני צה"ל מבינים היטב את החוקים והכללים. אפשר להתווכח ולבטא עמדות אחרות. מרגע שניתנה פקודה לא רואה קצין שיקרא תיגר על שלטון בישראל".