נושאים את העקירות
נושאים את העקירותצילום: אבישי. פדואל

פקחי רשות הטבע והגנים הגיעו הבוקר ל'בוסתן מאיר' הצמוד לגדר הישוב פדואל וביצעו הרס ועקירה של שתילים ומתקני ישיבה שהציבו בני נוער מהישוב במקום.

על האירוע ועל הבוסתן בכלל שוחחנו עם אבישי, תושב הישוב ואב לאחד מבני הנוער שהקימו ושימרו את הבוסתן שהוקם לזכרו של מאיר ליקסמברג הי"ד שנרצח לפני 16 שנים ליד הישוב איתמר. הבוסתן הוקם כפינת נוי לזכרו של מאיר על ידי משפחתו יחד עם בני נוער מהישוב.

אבישי מספר כי בני הנוער נכנסו לפני 15 שנה למקום והחלו לטפל בו, שימרו את העצים הוותיקים ונטעו עצים חדשים, ניקו את השטח, הציבו ספסלים ולמעשה הפכו את המקום לפינת חמד, אך ככל הנראה "העלה את חמתם של הפקחים שהחליטו שאין מקום לבוסתן הזה, למרות שנטיעות של ערבים יש בשפע בכל האזור".

בדבריו מציין אבישי כי הבוסתן ממוקם במרחק של מטר או שניים מגדר הישוב, בשוליה של שמורת נחל שילה. "זה היה הפרויקט של הנוער בתקופה האחרונה, בקיץ, פינת חמד שלא הפריעה לאיש אבל עינו של מישהו היתה צרה בעשייה החיובית של הנוער שלנו".

עוד מציין אבישי כי המקום היה אדמת בור שאינה שייכת לאדם כלשהו טרם הגעת נוער הישוב, "אדמה שלא דרכה שם רגל מעולם, לא שטח פרטי של אף אחד, שטח הררי".

"היו ניסיונות לעצור את זה. היו דיבורים. כואב הלב לראות עולם הפוך", הוא אומר כשהוא מתבקש לספר על תגובת הנוער. "הנוער שלנו לא עבריין ולא יתעמת עם כוחות הביטחון, אבל צער גדול יש". על תגובת הבן שלו הוא מספר: "הוא שלח לי סמס שלא ניפול ברוחנו ושגם ההשקעה הכספית שהשקיע וגם והמאמץ לא ירדו לטמיון. הוא מאמין שנעשה את הדברים החיוביים ובסופו של דבר התוצאות יגיעו".

על פעילותם של ערביי הסביבה הוא מספר: "הם פורצים דרכים, ממלאים אותם בעצי זית ואין פוצה פה ומצפצף".

במהלך אירוע העקירה וההרס ניסו תושבים מהישוב לפנות לעוקרים אך לא קיבלו מענה מניח את הדעת. "הם אמרו שהם פועלים בשם החוק. היו קשוחים מאוד. לא היה מקום לדבר איתם. בסוף החליטו להשאיר עצים ותיקים אבל כל מה שיש מסביב הרסו. יש שם הרס גדול מאוד".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "לפני כשלושה חודשים זוהתה פלישה חקלאית טרייה בשמורת טבע מוכרזת סמוך לפדואל, נגדה ניתנו כלל צווי האכיפה. היום (שלישי) בוצעה אכיפה על ידי יחידת שמורות הטבע במנהל האזרחי נגד הפלישה הבלתי חוקית, זאת בהתאם לסמכויות והנהלים".

יצוין כי גורמים טוענים כי ההרס והעקירה שבוצעו היום בוצעו נגד מה שמוגדר כפלישה חקלאית חדשה ולא נגד נטיעות ישנות שקיימות במקום.