אהוד ברק
אהוד ברקצילום: קובי ריכטר/TPS

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק שב ומביע חשש כי קצינים בכירים יסרבו פקודה ממניעים אידיאולוגיים - אלא שהפעם הוא בחר לומר את הדברים בפני חניכים במכינה הקדם צבאית 'תבור' בנצרת עילית.

"על פי החוק הישראלי, חלק מהפקודות שהמפקדים, הקצינים בשטח ואנשי השב"כ עלולים לקבל, עלול להתנוסס מעליהן דגל שחור. "אנחנו יודעים, אנחנו ראינו את זה מקרוב, היינו חברים של הדרום אפריקנים הרבה לפני שהיינו חברים של מנדלה", טען ברק.

הוא הוסיף כי "מקרה אלאור אזריה הוא מקרה קל לעומת מה שמחכה בהמשך הדרך. לכן, ימצאו מצבים שבהם קצינים ואנשי שב"כ יקבלו פקודות שהן בלתי חוקיות בעליל. ולפקודות הללו על פי החוק הישראלי, לא רק שהם רשאים לסרב להן, הם חייבים לסרב להן".

ראש המכינה הקדם צבאית, עמיחי שיקלי מתח ביקורת קשה על דברי ברק. "מאיש במעמדו ציפיתי שידבר על ציונות וממלכתיות - והופתעתי למצוא את עצמי בשיחה שעוסקת בסרבנות אידיאולוגית. זה מצער".

זאת הפעם השנייה בשבועות האחרונים שבה מדבר אהוד ברק על סרבנות בצה''ל שתתרחש לטענתו במחאה על מדיניות הממשלה.

הרמטכ״ל, רא"ל גדי איזנקוט, אמר אתמול (שלישי) בתגובה ''כאחד שמשרת 40 שנים בצה"ל, אני לא רואה קצינים מסרבים פקודה על רקע של מדיניות. קציני צה"ל מבינים היטב את החוקים והכללים. אפשר להתווכח ולבטא עמדות אחרות. מרגע שניתנה פקודה לא רואה קצין שיקרא תיגר על שלטון בישראל".