יורם כהן
יורם כהןצילום: פלאש 90

ראש השב"כ לשעבר יורם כהן התייחס הבוקר (חמישי) לחוק עונש מוות למחבלים, שעבר אמש בקריאה טרומית בכנסת.

בראיון לגלי צה''ל אמר כהן "אני חושב שניתן להבין את החוק בהיבט של המשפחות, של צדק ואולי של הצורך בהתרעה מסוימת. אם מסתכלים על הראייה הכוללת, בחוק הזה - הנזק גדול מהתועלת המועטה שלו".

"הבעיה שלנו היא בפרקטיקה, לא בחוק", הסביר כהן. "גם היום בחוק ניתן לגזור עונש מוות וגם כשזה קרה, העונש הומר. גם בחוק עכשיו היועמ"ש ימשיך לא להמליץ על גזר דין מוות, זה לא יהיה פרקטי. עיסוק בלי סוף בזה עשוי להביא גורמים לבצע חטיפה".

כהן סיפר כי בתקופה שכיהן כראש השב"כ, נושא עונש מוות למחבלים לא עלה לדיון. "לראש השירות יש השפעה מקצועית וראש הממשלה לא חייב לקבל את עמדת ראש השב"כ, אבל הנושא לא עלה על הפרק. כן עלה הנושא של הגליית משפחות של מחבלים לעזה בתקופה של פיגועים קשים אבל צריך לחפש גל פיגועים כדי להצדיק מציאת כלי להרתעה. זה לא מה שקורה עכשיו".

ראש השב"כ לשעבר גילה כי שירות הביטחון הכללי לא המליץ על הצמדת אבטחה קבועה לבניו של נתניהו, יאיר ואבנר. "בתקופתי הדעה שלנו הייתה שלא נדרש כל כך לאבטח אותם באופן קבוע", אמר.
"ההחלטה הזו לא התקבלה".

"יש המון המלצות שלא מתקבלות. למשל לא קיבלו את ההמלצה שלנו להוציא את התנועה האסלאמית מחוץ לחוק, אבל הקבינט החליט לבצע מהלך אחר, מקומי, של הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית", סיפר.

לדבריו ''ועדה בראשה יושב שר מחליטה למי להצמיד אבטחה קבועה, לאחר שנבחנות כל הסוגיות שקשורת באבטחת אישים, משפחותיהם ושרים שאינם מאובטחים. השירות נותן עמדה ואז מתקבלת ההחלטה שעוברת לראש הממשלה".