מוריס הירש
מוריס הירשצילום: ערוץ 20

סא"ל במיל׳ עו"ד מוריס הירש, ששימש עד לפני שנה כראש התביעה הצבאית באיו"ש אומר לערוץ 7 כי הצעת החוק להטלת עונש מוות למחבלים מיותרת.

"אני לא מבין את החוק הזה. כבר היום הדרג המדיני רשאי לתת הנחיה לתביעה הצבאית לבקש עונש מוות״, מציין הירש.

לדבריו, גם אחרי חקיקת החוק, לא יהיה ניתן לדרוש עונש מוות ללא הנחיה של הדרג המדיני, "כיום לא רק שאין הנחייה של הדרג המדיני לדרוש עונש מוות, אלא יש הנחייה לתביעה הצבאית אפילו לא לרמוז על עונש מוות.

״התביעה הצבאית היא אמנם עצמאית, אבל עונש מוות הוא עונש מיוחד שמי שמקבל את ההחלטה עליו זה הדרג המדיני".

עו"ד הירש שהיה ראש התביעה הצבאית בזמן חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון התחיל לגבש אז את המלצתו להטלת עונש מוות על אותם מחבלים.

״גיבשתי החלטה להטלת עונש מוות בכפוף לאישור הדרג המדיני, אבל בסופו של דבר זה לא יצא לפועל כי המחבלים התנגדו למעצר וחוסלו. לו הייתי היום עדיין בתפקיד, יכול להיות שהייתי ממליץ על עונש מוות למחבל שרצח את בני משפחת סלומון. זה היה טבח מזעזע וגם פעולת התנגדות לתגובת ממשלת ישראל לפיגוע בהר הבית. ברור שיש גם היום אפשרות לבקש אישור מהדרג המדיני לעונש מוות".

לדבריו מציעי החוק כנראה לא ממש בקיאים בסוגיה. "אני יכול להניח שהדרג המדיני פשוט לא הבין את המצב בחוק. כי החוק הזה לא ישנה דבר.

״מעבר לכך יש לי ביקורת על כמה סעיפים בחוק הזה, כמו הסתמכות בעונש מוות על החלטת רוב השופטים. לדעתי נכון יותר שעונש מוות שהוא עונש חריג, יתקבל בהחלטה של פה אחד. גם הסעיף שקובע שלא ניתן לבקש הקלה בעונש, נוגד את אמנת ז'נבה לפיה לא ניתן להטיל עונש מוות בלי שיהיה אפשר לבקש הקלה".