אלעזר שטרן
אלעזר שטרןצילום: פלאש 90

"מהיום למחר" הוזמנו בשבוע שעבר רבני הציונות הדתית ללשכת ראש הממשלה.

לא נאמר להם קודם מה מטרת הפגישה, אך לכל המוזמנים היה ברור: ראש הממשלה הזמין את הרבנים כדי שיהוו לו סוג של חומת מגן לכשהחשדות נגדו יתורגמו להמלצות ולכתבי אישום. הוא לא התבייש לנצל את הממלכתיות שלהם, או כפי שהגדיר זאת אחד הרבנים: "לראש ממשלה לא אומרים לא".

בבהילות הוזמנו הרבנים ללשכת ראש הממשלה רק בשבוע שעבר. אך לצערי הרב קודם לכן הוא לא הזמין אותם. לא בעת משבר הגיור כדי להתייעץ איתם אודות פתרונות מבית מדרשם בעלי, בגוש עציון ובשוהם. הוא לא הזמין אותם בעת משבר השבת או משבר הרכבת, כדי להיוועץ בהם איך להתנהל מול הגורמים השונים מתוך הבנה כי מדינת ישראל היא "יסוד כיסא השם בעולם", לצד ההכרה בכך שישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, אך לא מדינת הלכה.

ראש הממשלה לא הזמין אותם לדון עמו בנושא השבת, למרות שאחד מהרבנים שהוזמנו ניסח וחתם על אמנת גביזון-מדן שנכתבה במטרה לאפשר שבת קודש לכולנו, כל אחד בדרכו שלו, תוך שמירת הצביון היהודי של המדינה.

ראש הממשלה הזמין ללשכתו את הרב דוד סתיו כמה שנים לאחר שהוא דאג לכך שהרב סתיו לא ייבחר לתפקיד הרב הראשי לישראל. זאת למרות שנתניהו ידע שהרב סתיו שירת בצה"ל, בניו משרתים בצה"ל והוא רב דתי-ציוני, בניגוד לרבנים שהוא פעל לבחירתם.

כשראש הממשלה צריך הכשר בעקבות חקירות משטרה הוא קורא אליו את רבני הציונות הדתית, אבל כשהוא צריך כשרות, שבת, יהדות ורבנות הוא לא סופר אותם. בכל הנושאים שהם ציפור הנפש שלנו, הציונות הדתית, ראש הממשלה פעם אחר פעם ולאורך שנים לא מתייעץ ולא פועל לפי פסקי ההלכה של רבני שוהם, גוש עציון ועלי, אלא עם פוליטיקאים חרדים ועושי דבריהם בלשכות הרבנים בבני ברק ובירושלים.

מינוי דיינים, יחס המדינה ליהדות ולמסורת ישראל, הפיכת מערך הכשרות למונופול חרדי שנשלט על ידי אנשים שלא מאמינים בכלל במדינה, המונופול של הרבנים החרדיים על הנישואין והגירושין, צביון השבת במדינת ישראל ואפילו הגיוס לצה"ל - בכל הנושאים הללו ראש הממשלה בחר שלא להזמין ללשכתו את רבני הציונות הדתית אלא את דרעי וליצמן, שעל פיהם יישק דבר.

וצריך לומר את האמת: בנושא הזה התיישר ראש הממשלה עם השרים והח"כים של הבית היהודי. גם אותם מזמן לא שמענו על השבת, על הגיור ועל נושאים הקשורים ליהדותה של מדינת ישראל.