אלי ישי בכנס תומכי 'יחד'
אלי ישי בכנס תומכי 'יחד'צילום: ויקטור מזוז

כשהשר לשעבר אלי ישי עמד על דוכן הנואמים בכנס תומכי מפלגת יחד בשבוע שעבר והצהיר על יציאה לדרך מחודשת וחיזוק השורות, אף אחד כבר לא הופתע. ישי לא מסתיר את רצונו לחזור לכנסת ולממשלה ולהשפיע מבפנים.

בבחירות האחרונות הוא לא היה רחוק מכך. למפלגתו היו חסרים קצת יותר מעשרת אלפים קולות כדי להיות בתוך הכנסת. לולא אחוז החסימה, שהיה הגבוה ביותר בהיסטוריה הפוליטית בישראל, ל'יחד' היו לפחות שלושה מושבים בכנסת. אבל ישי לומד מהעבר ומביט קדימה, צופה לעצמו הישגים גבוהים בהרבה מהקודמים.

לאן אתה שואף להגיע מבחינת מספר מנדטים?

"הפוטנציאל שלנו היום עומד על שישה, שבעה ושמונה מנדטים. עוד לא יצאתי לקמפיין, הרשימה עוד לא נסגרה וטרם הצגנו את גלריית המועמדים שלנו. אין לי ספק שאנחנו נהיה הפתעה גדולה מאוד".

"יחסיי עם נתניהו מצוינים"

ההזמנה שקיבל ישי באחרונה לליכודיאדה שתיערך בסוף השבוע הבא, הולידה גל של ספקולציות סביב מיזוג אפשרי של 'יחד' אל תוך הליכוד. גורמים במפלגה שעמם שוחחנו אף אישרו שהיו גישושים בנושא. ישי זכה בשנה שעברה במדגם הפריימריז שנערך בליכודיאדה בתואר "משוריין ראש הממשלה" – מועמד שחברי הליכוד ממליצים לראש הממשלה לשריין לו מקום ברשימת המפלגה לכנסת הבאה.

ישי דווקא לא מתרגש מההזמנה, ומנסה להמעיט בחשיבותה. "אני בסך הכול בא לדבר. הזמינו אותי בגלל הזכייה ב'מדגם המשוריינים' בשנה שעברה, לדבר ולהגיד גם קצת דברי תורה. שמחתי להיענות להזמנה, כמו שאני נענה לבקשות אחרות".

כשר היית קרוב לנתניהו. זה נמשך גם כשהיית מחוץ למערכת הפוליטית?

"יחסיי עם נתניהו מצוינים, בלי שום קשר לפרסומים האחרונים בנוגע לליכוד".

אז הליכוד לא על הפרק. ומה עם ריצה משותפת עם מפלגות אחרות?

"אני לא עסוק בדברים האלה. אני רץ בתנועת יחד, ובכל עניין נתייעץ עם מרן ראש הישיבה הרב מאזוז, אנחנו נשאל אותו אם וכאשר. בינתיים הקמנו את המטה, גם לבחירות לכנסת וגם לבחירות לרשויות המקומיות. אנחנו עובדים בכל הכוח ואני מאמין שאחרי שאנשים ראו מה קרה בקדנציה הקודמת, שהפסדנו במעט, הכול ייראה אחרת בפעם הבאה".

איך תתנהל המפלגה לראשונה בבחירות לרשויות המקומיות?

"בחלק מהמקומות בארץ אנחנו מתכוונים להריץ רשימה ברשויות המקומיות. באזור הדרום - בנתיבות, באר שבע, אשדוד ואופקים בעיקר. במרכז - בירושלים, תל אביב, חולון, בת ים, הרצליה, ביתר עילית ואלעד, ובצפון - בצפת ובטבריה.

"בבחירות מוניציפליות אין לי בעיה עם מיזוגים ונשמח לרוץ בחזית דתית עם מפלגות כמו ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי. נשמח לעשות כל מיזוג שיחזק את היהדות. אני מניח שיהיו מקומות שנעשה מיזוגים ויהיו מקומות שנרוץ לבד".

לרוץ לצד ש"ס? זה כל כך פשוט אחרי משקעי העבר?

"אני אציע להם ואם הם יהיו מעוניינים - אשמח. אנחנו עובדים ודואגים לטובת הכלל ולטובת כל עיר ועיר. אין כאן עניין של מלחמות אישיות או מאבקים מיותרים. אם נוכל באיחוד כוחות לעשות יותר למען עם ישראל - נעשה. אם לא ירצו - נרוץ לבד, אבל אין ספק שנציע".

השתלבות של 'יחד' בתוך ש"ס רלוונטית מבחינתך?

"זה לא על הפרק. בזמנו הרב מאזוז הציע את ההצעה של ריץ'-רץ' ברשימה, או ריצה כשתי מפלגות תחת כותרת אחת - כמו שעושות דגל התורה ואגודת ישראל, או כמו שהבית היהודי והאיחוד הלאומי רצו במשותף בבחירות האחרונות. ההצעה הזאת לא נתקבלה בעבר. אם אכפת להם מתנועת ש"ס הם מוזמנים לשוב ולדבר על כך, וגם אם לא - אנחנו בכל מקרה נמשיך קדימה".

מה תחושתך לנוכח מצבה של ש"ס?

"כואב לי מאוד וקשה לי מאוד. מרן תמיד אמר לי 'אתה יקר לי - אתה עצם מעצמיי ובשר מבשרי'. אני יכול לומר את אותו דבר על תנועת ש"ס והיא יקרה לי מאוד. אני רואה את הסקרים שבהם המפלגה לא עוברת את אחוז החסימה וזה ממש כואב. אני בדרכי אעשה הכול לשרת את הציבור, כולל את מצביעי ש"ס".

יש לך הסבר לירידה הזאת בסקרים?

"יש הרבה הסברים, אבל אין לי עניין להסביר אותם. ברגע שיצאתי לדרך, אני לא רוצה לדבר מילה וחצי מילה על אריה דרעי ומה שהיה".

"חוק המרכולים מחורר"

ישי נמנע מלתקוף את דרעי חזיתית, אבל אין ספק שיש לו ביקורת על המתרחש במשרד הפנים, בו כיהן בעבר כשר. סוגיית המסתננים, שהייתה מהאג'נדות המרכזיות שלו, ממשיכה להטריד אותו.

"עברו שלוש שנים מאז שאני לא בכנסת ואומרים שהכול תקוע. הרי עניין הגדר לא היה קורה בלעדיי. מתקני השהייה – המטרה הייתה להכניס לשם מסתננים ולשלוח אותם משם לחו"ל. כל זה מתוך הבנה שמרגע ששוללים למסתנן את הזכות לעבודה, הוא רוצה לעזוב. חודש משכורת כאן שווה שנתיים משכורת באריתריאה, וכל עוד הם מוצאים עבודה, אין להם סיבה לעזוב. ברגע שאתה שולל היתרי עבודה, הם יעזבו מרצון. אני יודע שיש כוונה לעשות רכבת אווירית ולהוציא אותם מכאן. אם אריה דרעי יוביל את המהלך הזה, אני אהיה הראשון לשבח אותו בכל במה. בינתיים זה לא קרה, שלוש שנים מאז הקמת הממשלה".

גם בסוגיית השבת מבקר ישי לא רק את דרעי אלא גם את שרי הפנים שלפניו, שבמקום לטפל בבעיית המרכולים בתל אביב העבירו את ההחלטה מיד ליד. "לצערי הרב נמנעו מלחתום על העניין וגלגלו את זה, כפי שאמרה השופטת נאור, באופן מכוון לבית המשפט העליון".

מה דעתך על התעקשות המפלגות החרדיות לחוקק את חוק המרכולים?

"מבדיקה שערכתי, החוק הנוכחי מחורר מאוד. הוא לא יעמוד במבחן בג"ץ, כי רשויות שעכשיו רצות לחוקק חוקים בעד פתיחת מרכולים, כמו ראשון לציון וגבעתיים – יעתרו נגד. אני לא רואה סיכוי אמיתי לחוק הזה לעמוד. בנוסף לכך, אם שר הפנים יהיה מ'יש עתיד' אז מה יהיה? כל הארץ תהיה פתוחה בשבת. הרי כשפורז היה שר הפנים, כך בדיוק הוא נהג. זה לא חוק שפותר את הבעיה בשטח".

איזה פתרון אתה מציע?

"יש כל מיני פתרונות. אני לא בממשלה או בכנסת אז אינני מתערב. היום יש פרצה בהרבה תחומים של השבת ויש אפשרויות לעשות את זה בחקיקה, אבל החוק הזה הוא לא הדרך הנכונה".

ישי כבר מתחיל להכין את השטח לקראת הבחירות והוא מעריך שהן ייערכו בטווח של שנה. "אני מעריך שנתניהו מצד אחד רוצה בחירות, אבל מצד שני חושש מאוד מלפיד. בחירות יכולות להיות גם תוך כמה חודשים. הכול תלוי במפלגות השותפות בקואליציה וכולן בדילמה גדולה. אני מקווה שאצל נתניהו הכול יסתיים בלא כלום, אבל גם זה גורם שעלול להשפיע. אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים בשנת בחירות, או לכל הפחות על סף שנת בחירות".

איך אתה מסביר את הנסיקה של לפיד?

"הציבור ממורמר, מכיוון שהממשלה התעסקה במאבקים פנימיים ובהישרדות יותר מאשר בעשייה למען האזרח. ההתחזקות של 'יש עתיד' נובעת מזה. לעיתים אנשים לא מצביעים בעד, אלא נגד, כמחאה".

נראה כי ההפסקה שנכפתה על ישי מהמערכת הפוליטית, לא הרגיעה את החיידק הפוליטי שלו. באחד הכינוסים סיפר שחובות המפלגה כבר מאחוריו, דבר שהוא מאשר גם בשיחה איתנו. "ההפסקה הזאת עשתה לי טוב מאוד. היא הייתה בריאה והמשפחה מאוד שמחה בזה. טיפלתי בחובות, העמקתי בעבודה בשטח והכנתי את השלב הבא. זה לא שהיה לי רגע פנוי. ההבדל הוא שהיום אני שולט על היומן ולא הוא שולט עליי".

ישי מעודד מהתגובות בשטח: "אני מסתובב בכל הארץ, ואני רואה ושומע את האנשים שאומרים 'אם לא תרוץ – אין לנו למי להצביע'. המכלול כולו נותן לי את הכוח לרוץ".

אילו מטרות אתה מציב לעצמך בחזרה לפוליטיקה?

"אני חושב שצריך לעשות סוף אחת ולתמיד לכל נושא המסתננים, שגורם סבל רב לאזרחים רבים. יש צורך גדול לפעול יותר בנושאים החברתיים-כלכליים למען הזוגות הצעירים. הממשלה הנוכחית טיפלה יותר בהישרדות ופחות בעם. צריך להחזיר את הערכים היהודיים – גם למי שהוא לא דתי או חרדי, וגם להגביר את הביטחון האישי לאזרחי מדינת ישראל".