כיתה
כיתהiStock

בואו נדבר על הכישלון ואיך שהתלמידים שלנו חווים אותו בבית הספר:

בניגוד גמור ליהדות שרעיון התשובה וההזדמנות השנייה חרוט על הDNA שלה, רוב המוחלט של בתי הספר שנהוגה בהם הערכה המסורתית של המבחנים הרגילים מלמדים את התלמידים שלנו שכישלון הוא כישלון הוא כישלון.

והמסר הזה כל כך בעייתי ולא נכון ולא תקף למבחן החיים.

רק לפני חודשיים הבחנתי בהרצאה בהשתתפות יזמים וסטרטאפיסטים מצליחים בשם: 'כוחו של הכישלון' שמספרים איך שרק בזכות הכישלונות שלהם בחיים הם הצליחו להתקרב ולהגיע לעבר ההצלחה המיוחלת והסטרטאפ הנכסף.

ואני שואל את עצמי אחרי שראיתי עשרות תלמידים נלחצים ומולחצים עקב מבחנים:

איך תלמיד יוכל לפתח אי פעם ביטחון בעצמו ובהצלחה שלו, אם מבחני המתמטיקה האנגלית והלשון הנהוגים היום בבתי הספר

מבחנים שעל פיהם רוב קבלתו מוכרעת לאיזה מוסד חינוכי ילך משדרים לו שכל טעות וכישלון בעצם תכריע את העתיד שלו?

אז נכון שמערכת החינוך כל הזמן בטרנספורמציה ושיטות הערכה המילוליות והחלופיות תופסות תאוצה ומתקדמות בדרך להטמעתם במרחבי הכיתות ובכל זאת נכון לעכשיו, הרעיון לפיו כל כך הרבה תלמידים מוכשרים וטובים מרגישים שכל אישיותם נדחסת ומכומתת על ידי מספרים, נראה כיותר ממטריד.

וזה הזכיר לי שיחה שקיימתי לפני שנים עם חבר שלי שחינך בבית ספר יסודי בדרום הארץ את כיתות ו' ונמאס לו כבר מכל המרתונים שאמורים להכין את תלמידיו למבחני המיצב (ושעל פיהם נמדדת הצלחתו של בית הספר ויוקרתו ביחד לבתי ספר אחרים)

בחינות מלחיצות שההנהלה מקצה להם עשרות שעות שמגיעות כמובן על שיעורים 'פחות חשובים' כמו כישורי חיים וחברה: שהתלמידים אמורים לקבל מהם מסרים על החיים

עד שהחליט לעשות מעשה ולהעביר לתלמידים בוחן פתע עם עיקרון אחד:

כישלונות וטעויות יצירתיים יזכו את התלמידים בנקודות.

חוסר ידע או טעות רגילה: לא גרמה להורדת נקודות כאשר המסר לתלמידיו מבחינתו מאוד ברור:

זה בסדר גמור לטעות.

והוא סיפר לי שבמקרה, המנהלת נכנסה לכיתה ושאלה אותו מה הוא עושה וכשהסביר לה היא ענתה לו בכעס:

"מה מעניין אותי עכשיו המסרים שלך לחיים כשיש לנו בעוד פחות משבועיים מבחן 'מיצב' ארצי? אתה יודע איזו חשיבות אנחנו מייחסים למבחן הזה!

תפסיק כבר עם השטויות ותתחיל ללמד ולהתנהג כמחנך רגיל כמו כולם. לא מתאים לך, לך לחינוך הביתי!"

אז נכון שרומא לא נבנתה ביום אחד ובכל זאת כבר עכשיו אני מכיר ושמעתי על מחנכים שלצד הציונים והמספרים, דואגים גם לתת לתלמידים שלהם תעודה חלופית עם הערכות שמכירות בהשקעה ביצירתיות בדמיון ובעוד מדדים שאינם נכנסים למבנים הרגילים של התעודה ואין עליהם עדיין בחינות.

תעודה שמזכירה למורה לתלמיד ולהוריו שמעבר למדידה כמותית שבאה לבדוק זיכרון והאם התלמיד מסוגל לחזור אחרי נוסחאות ומילים שלימדו אותו, יש לנו כאן עסק עם עולם מלא בכישרונות ואינטליגנציות אחרות מעבר לאנליטית לשונית המוכרת

וגם כישורים אלו זכאים לייצוג הולם ומוטב שעה אחת קודם.