הוגו מרום, ממייסדי חיל האוויר הישראלי, הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 89.

מרום היה בעברו טייס תובלה בחיל האוויר, ומפקדה הראשון של טייסת 110. הוא שימש כטייס הניסוי הראשון של משרד הביטחון, טייס אווירובטיקה ומתכנן שדות תעופה.

עם פרוץ מלחמת העצמאות, מרום התנדב וגויס לקורס טיס בחיל האוויר הצ'כי. בחודש פברואר 1949 הגיע לישראל עם טייסים צ'כים נוספים ושובץ בטייסת 100 גף ג', בבאר שבע. הוא קיבל פיקוד על גף ג' בטייסת בטרם קבלת דרגה וכנפי טיס בחיל האוויר הישראלי. בתקופת המלחמה השתתף במבצעים בנגב והקים את ביתו בירושלים.

לאחר המלחמה לקח חלק בהקמת בית הספר לטיסה של חיל האוויר בבסיס סירקין ואף השתתף כחניך בקורס הטיס הראשון שנערך בו.

לאחר שירות של מספר שנים כמדריך בבית הספר לטיסה, נבחר להקים את טייסת 110 אשר הפעילה בבסיס חצור את מטוסי המוסקיטו שנקנו מהבריטים.

לאחר שיחרורו מהצבא מונה לטייס הניסוי של משרד הביטחון. הוא ביצע ניסויי טיסה בכלי טיס רבים שרכש חיל האוויר, ביניהם מטוסי הפוגה מגיסטר, סטרטוקרוזר ואחרים.

משנת 1964 החל לייעץ בתחום תכנון שדות תעופה בישראל ובעולם. להוגו מרום 22,000 שעות טיסה, מתוכן 9,500 שעות טיסה כטייס ניסוי. הטיס 156 סוגים שונים של כלי טיס.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) ספדה למרום וכתבה בחשבון הטוויטר שלה ''הוגו מרום היקר באדם נפטר. נער צ׳כי ניצול שואה שהפך לטייס קרב ואת כנפי הטייס שלו קיבל מדוד בן גוריון בקורס הטיס הראשון אותו סיים בהצטיינות.

''סייע רבות בחיזוק הקשר עם צ׳כיה, ותמיד ידע לאתגר את הדור הצעיר בחידוד תפקידם בסיפור היהודי. תחסר לי מאד הוגו חברי היקר. יהי זכרו ברוך", כתבה לביא.