קברי ילדי תימן. ארכיון
קברי ילדי תימן. ארכיוןצילום: יצחק הררי, פלאש 90

נציגי ויצ"ו הגיעו הבוקר (שני) לראשונה לדיון במסגרת הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח ובלקן.

הגעתם של הנציגים בדיון, לאחר סירוב לשתף פעולה עם הוועדה שנמשך תקופה ארוכה, בא בעקבות איומים בפניה לערכאות משפטיות ומכבש לחצים שהפעילה יושבת ראש הוועדה המיוחדת, חברת הכנסת נורית קורן (ליכוד).

בדיון שנערך הבוקר בוועדה בנושא: "מעורבות ויצ"ו בטיפול בילדים בשנות החמישים", השתתפו חברי עמותות הנוגעות לפרשת תימן ופועלות תחת חסותה של הוועדה שהציגו עדויות למעורבותה של ויצ"ו בטיפול בילדים כאשר רבים מהם הגיעו לבתי הילדים של ויצ"ו בלי רישום, בלי שם ובלי קשר עם ההורים.

מנכ"לית ויצו, שרית ארבל, הצהירה כי מעתה ואילך, ויצ"ו תשתף פעולה בצורה מלאה עם הוועדה המיוחדת בראשות חברת הכנסת נורית קורן. כמו כן, נציגי ויצ"ו התחייבו להעביר את התיקים ולפתוח את הארכיונים בפני הוועדה.

בוועדה עלה מסמך לפיו 55 ילדים נכנסו לויצ"ו תל אביב, כאשר 16 מתוכם נכנסו במטרה מוצהרת להימסר לאימוץ. כמו כן, הועלתה עדות כי ויצ"ו הזמינו אנשים לבחור ילדים ולאחר הבחירה – הפקיד של ויצ"ו פשוט הכין תעודת לידה חדשה.

ח"כ נורית קורן שאלה בדיון, "ישנו נוהל שאומר כי בתוך שלושה חודשים מרגע הגעת הילד – יש לחפש את המקור של הילד. מה ויצ"ו עשתה כדי למצוא את הילדים?"

בדיון נטען עוד, "ויצ"ו היא קופסה שחורה. עיקר הפרשה סובבת סביב הסוד שנקרא ויצ"ו. מי שיכול לפצח את הסוד של מה שקרה שם, הם רק אנשי ויצ"ו".

קורן המשיכה ושאלה את נציגי ויצ"ו: "מה היה הנוהל לקבלת ילד במסגרת אימוץ. מה ההליך שנעשה, האם נעשו פעולות מצד ויצ"ו כדי למצוא את ההורים של הילדים חסרי הזהות ששהו במסגרות שלהם? האם קיימים מסמכים אחרים, מעבר לשנת 1954 שלא ניתנו לוועדת כהן-קדמי?".

נציגת ויצ"ו בדיון השיבה, "אני מקשיבה לכם, אני לומדת מכם את הנושא – הכאב הוא כאב משותף. נשתף פעולה בכל דרך אפשרית. אני רוצה לציין כי למשפחות ניתנה אפשרות לגשת לתיקי יקיריהן בעבר".

נציג ויצ"ו, היועץ המשפטי עופר שפירא, הסביר "בשנותיה הראשונות של המדינה לויצ"ו היה תפקיד רפואי. לא מצאנו נהלים כתובים. לאור חשיבות הנושא, למרות שהחוק מאפשר זאת - תיקים רפואיים לא יבוערו".

חה"כ קורן סיכמה את הדיון ואמרה, "אני מברכת על פתיחת הערוץ הבלתי אמצעי בין הוועדה בראשותי לבין ארגון ויצ"ו ומודה להם על שיתוף הפעולה והנכונות לסייע. הוועדה המיוחדת דנה בנושא כאוב, שמהווה פצע פתוח בהיסטוריה של מדינת ישראל והיום עשינו צעד נוסף ומשמעותי ביותר בדרך לחקר האמת. זה מה שמנחה אותנו וזה מה שימשיך להנחות אותנו עד אשר נשפוך אור על ההתנהלות בשנים המדוברות".

מויצ"ו נמסר בתגובה, "מאז ומתמיד פעלה ויצו בשקיפות והעניקה גישה, ע"פ חוק, לתיקי ילדים שיש בידה לקרובי משפחה. גם היום אנו מזמינים קרובי משפחה שסבורים שהם יכולים למצוא מידע בארכיון ויצו, לפנות אלינו ואנו נשמח לסייע להם, ככל שניתן לאתר מידע אודות יקירהם. ויצו אף יצאה בקמפיין נרחב הקורא למשפחות לפנות אליה. בנוסף לזאת, העבירה ויצו במרוצת השנים את כל החומרים והתיקים שהיו מצויים בידה לוועדות החקירה הממלכתיות, שלא מצאו דופי בהתנהלותה ושיתפה פעולה עם כלל הגורמים הממשלתיים. כארגון שהיה ועדיין אחד מעמודי התווך של החברה בישראל המטפל במאות אלפי ילדים, אנו מברכים על פועלה של וועדת הבדיקה בראשות ח"כ נורית קורן ונכונים לכל שיתוף פעולה ולהעמדת האמצעים העומדים לרשותנו. אנו מבקשים להדגיש בכל זאת, שהליכי קבלתם ועזיבתם של הילדים למוסדות ויצו טופלו בלעדית ע"י רשויות המדינה ולויצו לא היתה כל סמכות או אחריות בנושא- חלקה היה בדאגה לשלומם ולבריאותם בלבד, כפי שמתנהל גם היום".