דיון בועדת הכספים. ארכיון
דיון בועדת הכספים. ארכיוןצילום: חזקי ברוך

דיוני ועדת הכספים הופסקו בצהריים (שני) לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, לא הצליח לגייס רוב לאישור תקנות ולהעברות תקציביות שהונחו על שולחן הוועדה.

למעשה מסרב גפני לאשר את ההעברה התקציבית בסך 5.5 מליון ש"ח שאמורה לממן את פעילותה של מד"א ביהודה ושומרון. גפני מונע את העברת התקציב בשל סכסוך שיש לו עם שר הבריאות לשעבר ממפלגתו, הרב יעקב ליצמן, באשר לתקצובו של ארגון איחוד הצלה הפועל במקביל למד"א.

בשל אי העברת התקציב הודיע מנכ"ל מד"א כי הוא נאלץ להורות על צמצום פעילותה של מד"א ביהודה ושומרון בהעדר יכולת תקציבית לממן זאת.

ח"כ סמוטריץ' פנה בשבוע שעבר למנכ"ל מד"א וביקש ממנו לחדש את הפעילות הסדירה בכדי למנוע סיכון חיים. ח"כ סמוטריץ' התחייב לעשות ככל יכולתו במסגרת תפקידו בוועדת הכספים כדי לוודא שהתקציב שעליו התחייבה הממשלה יעבור בתוך שלושה שבועות. מנכ"ל מד"א נענה לבקשתו של ח"כ סמוטריץ' והורה על חזרת מד"א לפעילות סדירה ביהודה ושומרון.

בשבוע שעבר הודיע ח"כ סמוטריץ' ליו"ר קואליציה, ח"כ דוד אמסלם, כי אם הקואליציה לא תדרוש מגפני לפעול בהתאם למשמעת הקואליציונית ולהעביר את התקציב שמונח על שולחנו כבר למעלה משנה, הוא יאלץ לעצור את פעילותה של וועדת הכספים.

ואכן, לדיון בוועדת כספים היום הגיעו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שהבינו את חומרת המצב והודיעו כי לא יאפשרו להעביר שום הצבעה בוועדה עד שלא תבוצע העברת התקציב למד"א.

ח"כ גפני העלה להצבעה צו הנוגע למס הכנסה והצו נפל בשל התנגדות גורפת מימין ומשמאל. לאחר שהבין כי אין לו רוב להעביר שום הצבעה הודיע ח"כ גפני על נעילת הדיון בוועדה.

לדברי ח"כ סמוטריץ', "מדובר בדיני נפשות. הכספים של מד"א יו"ש יושבים על שולחנו של יו"ר הועדה גפני מעל שנה. פוליטיקות פנים מגזריות לא יכולות להוות עילה למשחק בחיי אדם. חברי כנסת ממפלגות העבודה, כולנו, הליכוד והבית היהודי מבינים את חשיבות העניין ומתחו קו אדום ברור להתנהלותו חסרת האחריות של גפני מול מגן דוד אדום. הכדור נמצא בידיו של ח"כ גפני ואני בטוח שהשכל הישר יגבר וכספי מד"א ישוחררו ובכך ניתן יהיה לחדש את פעילותה הסדירה של הוועדה".