פייסבוק
פייסבוקצילום: אייסטוק

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, קיים היום (שני) דיון ראשון מסוגו שעסק בהתנהגות העסקית של ענקיות האינטרנט הבינלאומיות, בהן גוגל, פייסבוק, טוויטר, מייקרוסופט ועוד.

כבל פתח את הישיבה ואמר כי כבר לפני שנתיים זיהה את ההשפעה האדירה שיש לחברות הללו על שוק התקשורת בישראל, שהמשבר בו רק הלך והעמיק. הוא הוסיף כי הבעיות לא פרצו פתאום לחיינו, ובכל העולם החלו לעסוק בנושא והגיע הזמן לעשות זאת גם כאן.

"אני לא רוצה למנוע מגוגל ופייסבוק להתנהל בארץ, אבל צריך למצוא את נקודת האיזון. העולם התעורר כשהמנהיגות החלה להרגיש שזה מגיע אליה, אין ספק שהבחירות בארה"ב היו נקודת מפנה וקריאת השכמה", אמר כבל.

לדבריו, "יש שאלות שצריך לתת עליהן מענה לאלתר והמפתח הוא עם אלו רעיונות נגיע לממשלה ואיזה כלים נדע לתת לציבור להתמודד עם המציאות".

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי ענקיות האינטרנט הביאו איתן הרבה רווחה ותועלת חברתית, אך גם קנו לעצמן כוח כלכלי, פוליטי והשפעה על הציבור הרחב.

"כלכלות גדולות ועצומות מאיתנו מתחבטות בשאלות האלה והתשובות לא פשוטות. ב-2018 נעשה בדיקת עומק ונעקוב מאוד מקרוב אחר פעילות ענקיות האינטרנט, לבחון האם הן מנצלות את כוחן לרעה ומפרות את חוק ההגבלים העסקיים", אמרה הלפרין.

היא הוסיפה כי אין צורך בתיקון חוק ההגבלים העסקיים, וכי לחברות יש נוכחות בישראל והחוק חל עליהן.

מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר כי כבר בשנת 2016 הוציאה הרשות חוזר שמפרש את הכלכלה הדיגיטלית בפרשנות יומרנית. "באמצעות החוזר הזה אנחנו בהליכי הוצאת שומה ללא מעט גופים שפועלים באמצעות האינטרנט".

ח"כ יעקב פרי הקשה ושאל האם ענקיות האינטרנט משלמות מס או לא, ואשר השיב: "הן נמצאות בהליכי שומה ובסופו של יום נגבה מהם את המיסים שמגיעים לישראל".

יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, אמרה כי שוק התקשורת בקריסה בגלל אותן ענקיות אינטרנט. "גוגל ופייסבוק ממלאות, פעם בחודש או פעם בשבועיים, מטוס מלא באנשי שיווק ללונדון ולמקומות אחרים ומכניסות להן לראש איך צריך לפרסם אצלן".

היו"ר כבל קרא לשמאלוב להעביר את החומרים הללו ליועץ המשפטי לממשלה. שמאלוב הוסיפה כי מיליארד שקל עברו לפרסום בגוגל ופייסבוק וערוצי הטלוויזיה מפסידים מהמצב הזה.

מנהלת המדיניות הציבורית של גוגל בישראל, נעה אלפנט, עתה לטענות. "אנחנו לא גונבים ולא מעלימים וככל השתנו הסטנדרטים נפעל בהתאם גם בעתיד. גוגל משלמת 20% מס ורובו משולם בארה"ב. הפעילות שיש לחברה בישראל היא בעלת ערך גדול, חשוב שזה יישאר בישראל וזה לא מובן מאליו".

היא הסבירה כי רוב המפרסמים בגוגל, מבקשים להגיע באמצעותה לשווקים זרים ובכל מקרה לא היו מפרסמים בתקשורת הישראלית.

מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל, ג'ורדינה קטלר, אמרה כי בצעד חד צדדי החברה החליטה כי תשלם מס על הכנסותיה מהפרסום המקומי בישראל ולא תרשום את ההכנסות האלה באירלנד. "חשוב לנו להשקיע בישראל והמשרד פה הוא מרכז המחקר והפיתוח השני מחוץ לארה"ב".

היא הוסיפה כי פייסבוק מסייעת לעסקים קטנים לצמוח ועושה שינויים תמידיים כדי לתת יותר כוח למשתמשים להתמודד עם סוגיית הפרטיות.