שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ'צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת קיימה היום (שני) דיון בחוות דעת מבקר המדינה בנושא יישום החלטות הממשלה באשר לעליית יהודי אתיופיה, בעניין העלאתם של 8,000 שארית יהודי אתיופיה שעדיין מסורבי עליה לישראל למרות סדרת החלטות ממשלה קודמות בנושא.

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' סיפרה כי "לפני שנתיים התקבלה החלטת ממשלה להעלות את שארית יהודי אתיופיה הנמצאים במחנות, חלקם כבר 20 שנים וחלקם תקופות קצרות יותר. השהות שלהם שם היא בלתי אפשרית ובלתי מתקבלת על הדעת: לא ציונית, לא מוסרית, לא יהודית ולא אנושית".

"גם אותה החלטת ממשלה, באופן חריג, שאיננו אופייני לשום גל קליטה אחר, נתקעה: התברר שיש מגבלה כספית, כך שקצב העלייה יהיה רק על פי האפשרויות והסכום שהוקצה. זה חמור ביותר, מקומם וגזעני, ובניגוד גמור לאתוס העלייה המכונן של מדינת ישראל", הוסיפה יחימוביץ' והתחייבה כי תמשיך לעקוב אחרי הנושא.

ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, אמר כי "בסיור באתיופיה ראינו את היחס הגזעני שלנו לקהילה. צריך שהמבקר יבדוק את השוני בין עידוד העלייה בקהילות אחרות בעולם לקהילה זו. למיטב ידעתי אין עלייה המבוססת על איחוד משפחות אלא זו בלבד. רק כשמדברים על יהדות אתיופיה מדברים על חיסול הקבוצה במקום. מי שיעז לדבר על חיסול יהדות מרוקו אני אכעס עליו מאוד. בקהילה זו יש שיקול שלא קיים לאף אחד בעולם."

ח"כ מאיר כהן הוסיף, "שאלת הגזענות מרחפת מעל החברה הישראלית, חיה ובועטת. כראש עיריית דימונה אני יודע שיכולתי להעלות יוצאי רוסיה בקלות ואתיופיה בקשיים עצומים. משרד הפנים והסוכנות יודעים לעשות את העבודה. הבעיה היא ברוח המפקד. ראש הממשלה ושר הפנים לא יכולים להיות אדישים לשאלה של גזענות."

בסיום הדיון, הטילה הועדה לביקורת המדינה על מבקר המדינה להכין דו"ח המשך לחוות דעת המבקר שפורסמה בשנת 2008, שתבחן את ההבדל ביחס לעליית יהודית אתיופיה בהשוואה לעליות השונות.