בואו להכיר את כוס התה שלכם

ימי חורף שולחים אותנו לזרועות המהבילות של כוס התה שלנו, אבל מה ידוע לנו על יתרונותיו הבריאותיים של המשקה הכמעט הכי נפוץ בעולם?

שמעון כהן , כ"ג בטבת תשע"ח

יודעים משהו על תה?
יודעים משהו על תה?
צילום: קרן פריימן, פלאש 90



טוען....

סימני חורף נוספים מבצבצים מהעבר השני של השבת, כך לפחות מבטיחים החזאים, ולקראת הימים הגשומים הבאים עלינו לטובה שוחחנו על יתרונותיו הבריאותיים של כוס התה עם ד"ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית באוניברסיטת אריאל.

"אחרי מים התה הוא המשקה הכי נפוץ בעולם. יש עמים ששותים רק תה", פותחת ד"ר רז ומציינת כי בשנים האחרונות הפך התה לפופולארי מאוד גם בישראל וניתן לרכוש סוגים שונים של תה, כפי שלא היה בעבר.

בדבריה מתיחסת ד"ר רז למחקרים המוצאים בתה סגולות בריאותיות, כמו הורדת סיכון למחלות לב וכלי דם, לחץ דם, רמות כולסטרול ואף כמה סוגי סרטן. הסיבה לסגולות אלו, טמונה בנוכחות פיטוכימיקליים (מרכיבים צמחיים) רבים האופייניים לעלי תה רבים, ביניהם פוליפנולים - קטכינים שהם בעלי תכונות של אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון חזקים).

''בתה ישנם גם פלבונואידים לדוגמא: קוורצטין, מיריסטין ואחרים, מרכיבים המסייעים להורדת סיכון למחלות. רוב המחקרים נעשו בתרביות תאים ובבעלי חיים, אך קיימים גם מחקרים אפידמולוגים על אוכלוסיות גדולות הבודקים את הקשר בין צריכת התה וסיכון למחלות בבני אדם.

ד"ר רז מעירה בדבריה כי לא כל חליטה היא תה, בניגוד לדעתם של רבים. לדבריה חשוב להבחין בין תה לחליטות צמחים אשר אינן מכילות את החומרים האלה ובאופן עקרוני הן לא באמת תה. חליטות שאינן תה מכילות חומרים מסוגים אחרים.

על המחקרים המלמדים על עדויות שבתה עלולות להימצא עקבות של אלומיניום (בסוגים של תה מהודו ומסרי לנקה), עופרת (בסוגים של תה סיני), מקפידה ד"ר רז שלא להתרשם יתר על המידה ומציינת כי מדבור בכמויות מאוד קטנות ובמחקרים לא נמצאו הוכחות להשפעות שליליות.

ומה באשר לקפה והיחס בין שני המשקאות? כמות הקפאין בכוס תה קטנה מזו של בכוס קפה. אגב לפי מחקרים של השנים האחרונות לא זו בלבד שאין סכנה בשתיית קפה ותה, אלא שההפך הוא הנכון. לשני סוגי המשקאות הן תה והן קפה, השפעה חיובית על הבריאות. ובנוסף הם עוזרים להשלים את כמות הנוזלים הנדרשת.

במאמר שפרסמה ציינה ד"ר רז את ההבדל בין הסוגים הידועים יותר של תה לבן, ירוק, שחור ואולונג: מקורו של ההבדל בין הסוגים השונים הוא רמת החמצון או התסיסה של העלים. ככל שהעלים פחות מחומצנים, כך טעמו וריחו של התה עדינים יותר וצבעו בהיר יותר.

תה לבן כמעט ולא עובר תהליך עיבוד וחמצון, הוא עשוי מעלים צעירים ופקעות, בעל ריח וטעם עדינים במיוחד, צבעו צהבהב. ואינו מכיל קפאין. תה ירוק עשוי מעלים שעברו עיבוד בחום כדי למנוע חמצון. במקומות שונים מכינים אותו באופנים שונים במקצת, אבל בסופו של דבר יוצא משקה עדין ומיוחד, המכיל יחסית מעט קפאין.

''תה אולונג מחומצן בין 10%-80%, לכן טעמו משתנה בהתאם למקום יצורו. אפשר להשתמש בו מספר פעמים, בכל הכנה טעמו וריחו משתנים אך הוא עדיין מצוין. תה שחור עשוי מהעלים שעברו חמצון מלא. מכיל כמות גדולה יותר של קפאין מאשר ירוק ולבן, אך עדין פחותה בהשוואה קפה.

ברור לכולנו שתה אינו תרופה לכל המחלות שהוזכרו, אלא משקה מצוין שבנוסף לטעם וריח משובחים מכיל חומרים בעל ערך לבריאות שלנו.