מה זה? ביטקוין
מה זה? ביטקויןצילום: istock

מה הופך "משהו" לכסף? זאת שאלה שלא פשוט לענות עליה. למרות זאת ניתן לדבר על שני סוגים של כסף שאנחנו מכירים.

הסוג הראשון הוא סחורה שתכונותיה הופכות אותה למתאימה להפוך לאמצעי חליפין אוניברסלי. במצב כזה הערך של הכסף כאמצעי תשלום צמוד לערכו כסחורה.

הסוג השני הוא "משהו" שמדינה מעניקה לו ערך. בפועל, מסיבות של נוחות ומסיבות היסטוריות ה"משהו" הזה הוא פיסות מתכת, חתיכות נייר ורישומים ממוחשבים. איך המדינה מעניקה לו ערך? בצורה פשוטה מאוד. היא מוכנה לקבל אותו כאמצעי לשלם בו מיסים או לשלם בו על שירותים שהיא מוכרת. זו הסיבה שהאזרחים מוכנים לקבל מהמדינה את ה"כסף" הזה בתמורה לעבודה/שירותים שהם נותנים לה, ההתחייבות לקבל אותם בחזרה.

הטכנולוגיה שבבסיס הביטקוין נועדה לתת מענה לשתי בעיות. הראשונה היא איך להעביר רישום ממוחשב באותו אופן שאנחנו מעבירים חפץ/שטר. למה זו בעיה? כי כשאנחנו שולחים מייל, למשל, הוא גם נשלח וגם "נשאר" אצלינו. הבעיה השניה היא איך לדאוג שלא כל אחד יוכל לייצר את ה"משהו" הממוחשב הזה כמה פעמים שהוא רוצה, כלומר "להטביע" באופן חופשי.

אולם, שני האלמנטים הללו לא יוצרים "ערך". נכון, באופן אינטואיטיבי אנחנו יודעים שיש קשר בין נדירות לערך, אבל הקשר הזה לא מוחלט. כך למשל, גם אם אדפיס את ספר שירי בעשרה עותקים בלבד, איש מלבד הורי שגאים בבנם לא יהיה מוכן לשלם עבורו דבר.

אז מה באמת נותן לביטקוין את ערכו (וכרגע יש לו ערך, לא ניתן להכחיש את זה, כי ערך הוא בסופו של דבר מה שאנשים מוכנים לשלם, ואנשים הרי מוכנים לשלם)? אך ורק העובדה שאנשים מוכנים לשלם עבורו כסף רב. למה הם מוכנים לשלם? כי הם משוכנעים שבהמשך עוד רבים אחרים ירצו לקנות אותו ולשלם עליו עוד יותר. ולמה שהם ירצו לקנות אותו ולשלם עליו מחיר עוד יותר גבוה? כי הם יהיו משוכנעים שעוד יותר רבים ירצו לקנות אותו במחיר גבוה אפילו יותר מזה. כמו מה נשמע? כמובן שכמו פירמידה. אני לא טוען שבדומה לפירמידה "קלאסית" הביטקוין חייב לקרוס. אני כן טוען שנכון לרגע זה מאחורי הערך הנוכחי של הביטקוין לא עומד שום ערך מסוג שאנחנו מכירים.

תאמרו, הטכנולוגיה היא הערך. הטכנולוגיה שמאפשרת העברת ממשות טכנולוגית בלי יכולת שכפול ללא גורם מתווך ואשר שומרת על אלמנט הנדירות. זה היה רעיון יפה לו היה הביטקוין אקסקלוסיבי. בפועל הוא לא. שוק "המטבעות הקריפטוגרפיים" מתחדש כל הזמן במטבעות חדשים. היתרון היחיד של הביטקוין על אחיו הוא הוותק, השאלה היא מה ימנע ממנו "לצאת מהאופנה" לטובת מטבע קריפטוגרפי אחר.

החידה הגדולה של הביטקוין היא האם הסכמת ההמונים לבדה והביקוש בשוק יצליחו באמת להעניק לו את הערך הדרוש לו באופן יציב, או שבסופו של דבר הוא פשוט יקרוס כמו משחק פירמידה ענק על הראש של כולנו.