נתניהו ורגב
נתניהו ורגבFlash 90

לאחר ההצבעה בקריאה שניה ושלישית בבוקר יום שלישי האחרון ניגש ראש הממשלה לחברי הכנסת החרדים והפציר בהם לסיים עם החקיקה הדתית שיוצרת לליכוד נזק רב בסקרי דעת הקהל.

"אתם קוראים סקרים", אמר להם ורמז על נסיקתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד על רקע משברי השבת הרצופים.

ראש הממשלה נתניהו חותם היום חודש של חקיקות שנויות במחלוקת וטעונות ביקורת ציבורית. מה שהחל עם חוק ההמלצות, דרך חוק ירושלים וכלה בחוקי המרכולים ומסורת ישראל, הסתיים אתמול עם החוק שנתפר למידותיו של ח"כ יעקב ליצמן כדי לאפשר את חזרתו למשרד הבריאות כסגן שר עם סמכויות ומבלי שיהיה חשוף לעתירות בג"ץ.

נתניהו רוצה שקט. הוא רוצה יציבות. ובעיקר לשפר את המספרים בסקרי דעת הקהל. הסקרים הבאים שיפורסמו במהלך סוף השבוע ככל הנראה לא ישפרו את מצב רוחו. כעת זמן התיקון, הוא אומר לעמיתיו בשיחות פנימיות.

בדיוק לשם כך הוא מאיץ את חקיקת תקציב 2019 שצפוי לעלות היום להצבעה בישיבת הממשלה.

על פי החוק, יש עוד זמן רב עד לדד ליין על התקציב. היו שנים שכנסת ישראל נכנסה לשנת תקציב ללא תקציב. הפעם מבקש נתניהו להקדים את החקיקה ולייצר שקט פוליטי בתוככי הקואליציה ומחוצה לה. חקיקת התקציב תבטיח לו את היציבות הקואליציונית לשנתיים הקרובות.

אשר להמלצות המשטרה בענייניו, אם אין די בכך שפרסומן נדחה למועד בלתי ידוע, אמש הוא זכה לחיזוק משמעותי משותפו הבכיר שר האוצר כחלון שהבהיר בועידת 'גלובס' כי "אינו מפרק קואליציות", ברומזו כי אין בכוונתו לזעזע את המערכת לאחר המלצות המשטרה.

המוקש היחיד הנראה באופק הוא הצורך לחוקק חוק גיוס חדש לאחר שקודמו בוטל על ידי בג"ץ. גורמים בקואליציה הבהירו לאחרונה כי מדובר בפלונטר לא פתיר שכן כל חוק גיוס שיחוקק בסיוע החרדים יהא דומה במהותו לחוק שבוטל וממילא שוב יזכה לביקורת בג"ץ. וללא החרדים אין קואליציה.

מנגד, שר האוצר משה כחלון עדיין עומד בסירובו להטמיע פסקת התגברות לחוק הגיוס בטענה לפגיעה במעמדו של בית המשפט העליון.

חוק הגיוס לא ייכנס למסלול חקיקה בחודשים הקרובים, העריכו הגורמים, ובעיקר בשל הרצון לשמר את השקט בקואליציה. לקראת סוף השנה הוא יעלה לדיון ובג"ץ יתבקש להעניק הארכה. בשורת התוצאה, המטרה היא להותיר את החקיקה המעשית לקדנציה הבאה. השוויון בנטל, הם מעריכים, לא יהיה חלק מקמפיין הבחירות של יאיר לפיד.