הרב אייל ורד
הרב אייל ורדצילום: עצמי
תושבי פתח תקווה והבאים לרכוש בעיר, ודאי מודעים לכל השינויים בענייני הכשרות בעירנו. אמש היה כינוס חשוב ביותר עם רב העיר הרב מיכה הלוי, שזכינו והוא לא רק תלמיד חכם עצום, אלא גיבור במלחמתה של תורה.

אני מצרף כאן מעין שו"ת מקוצר שתקוותי שיעזור לכולם ויעשה סדר, ועיקר יגדיר מה תפקידנו בעת הזאת.

ש. אז מהו בעצם השינוי בכשרות?

ת. השינוי המרכזי הוא הניתוק בין המשגיח לבעל העסק. עד היום כל משגיח הועסק על ידי בעל העסק שבו עבד. זהו מצב בעייתי, עם ניגוד עניינים מובהק, שמקשה על המשגיח להשגיח על מי שמשלם את משכורתו, ויוצר פתחים לשחיתות. השינוי הוא שמעתה כל המשגיחים יעוסקו על ידי חברה מיוחדת חברת כפל, העסקתם תהיה מסודרת ומפוקחת, ניתן יהיה לנייד משגיחים ממקום למקום, וכך לרענן אותם, [היום לא ניתן] ורמת הכשרות כולה תעלה.

ש. אם כך למה ההתנגדות?

ת. חלק מהמשגיחים חוששים ששכרם או מקום עבודתם יפגע. האמת היא הפוכה. שכרם ישולם מעתה בצורה נקיה, יופרשו להם תנאים פנסיונים, והעסקתם תהיה מובטחת שהרי עד היום - אם עסק נסגר- המשגיח איבד את מקום עבודתו. כעת – החברה הנ"ל תמשיך להעסיק אותו במקומות חדשים שיפתחו. העסקתם תהיה כפופה לחוק, והם יהיו מוגנים יותר.

ש. אני צורך כשרות מהודרת. האם זה נוגע אלי?

ת. כן. ראשית יש לנו אחריות על כלל ישראל. שמונים אחוז מהציבור שצורכים כשרות רגילה, צריך לדאוג שכשרות זו תהיה כשרה. שנית- חלק גדול מהבד''צים המחמירים ביותר סומכים את ידיהם על הכשר הרבנות פתח תקווה, ומבוססים עליו. לעיתים מדובר באותו משגיח ולכן השינוי קשור לכולם.

ש. האם הכנסת גורם מתווך כמו החברה הזו- לא תעלה את מחיר הכשרות לבעלי העסק ולנו הצרכנים?

ת. לא. החברה שנבחרה – חברת כפל- היא מלכ"ר, ולכן גובה רק תקורה, שזה עלות העובדים שלה. בפעם הראשונה יוגדרו צרכי כשרות ותעריפים, וכל מעסיק ידע בדיוק מה הוא צריך ומה הוא מקבל בתמורה. שקיפות שתוביל להתייעלות ולמחירים הוגנים.

ש. ראיתי תעודות בכל מיני מקומות שכתוב שם שההשגחה נמשכת על ידי המשגיחים למרות שאין תעודה של הרבנות. אפשר לסמוך על זה?

ת. זו בדיחה עצובה. המשגיחים משגיחים מכח רב העיר שהוא האחראי על הכשרות, והם שליחיו והוא הממונה עליהם והם צריכים להישמע למרותו, משגיח ללא רב מעליו מאבד את כל תוקפו וסמכותו. ברגע שהרב העיר הגדיר כיצד אמורה להראות הכשרות, אף משגיח לא יכול להשגיח מטעם עצמו. ולכן- לתעודות כאלו אין שום תוקף, והן חסרות משמעות.

ש. הבנתי- אז מה בעצם נדרש ממני?

ת. פשוט מאוד. לקנות רק במקומות בהם יש תעודה של הרבנות הראשית בתוקף. – תעודות בתוקף הן עד ב' ניסן תשע"ח. במידה ואין תעודה בתוקף כדאי לשאול את בעל העסק מדוע לא עבר עדיין להסדר החדש, ושלא תוכלו לקנות אצלו כל עוד לא יעשה כן.

מספיק ארבעה חמישה קונים כאלו ביום- כדי שבעל העסק יבין שכדאי לו לעבור להסדר החדש והנקי. וזה כבר קורה. למעלה ממאתיים עסקים כבר נרשמו, והזרם גובר.

ש. ועוד משהו?

ת. כן, לחזק את ידי הרב הראשי והעוסקים במלאכה שדואגים לכשרות ברמה גבוהה, ובנקיות ושקיפות, לכל עם ישראל.

הרב אייל ורד הינו ר"מ במכון מאיר ורב קהילת יחדיו בפתח תקווה.