טראמפ
טראמפצילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עתיד למנות בקרוב לתפקיד תת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון יועץ פרו ישראלי, ששימש כבר בתפקיד בכיר כיועצו של שר ההגנה לשעבר דונלד ראמספלד.

דיוויד שנקר, המשמש כיום כמנהל המכון לחקר המדיניות במזרח התיכון, נחשב למועמד המוביל של הנשיא טראמפ לתפקיד. אם ימונה לתפקיד, יהיה שנקר הראשון מחוץ למחלקת המדינה שיחזיק בתפקיד היוקרתי, מאז שנות ה-90.

שנקר נחשב מומחה גדול מאוד למדינות הערביות במזרח התיכון, ובעבר שימש כמפקח הראשי מטעם הפנטגון על הפעילות מול מדינות ערב - כולל סוריה, לבנון וירדן. עמדותיו, כפי שהובאו לידי ביטוי במחקרים בעבר, הן פרו ישראליות.

בריאן קטוליס, חוקר אמריקני בכיר לענייני המזרח התיכון, מספר כי "לדיוויד יש יתרון של ניסיון ממשלתי רב ורקורד של מחקרי מדיניות על רבות מהנושאים המרכזיים המטרידים את האזור".

המינוי העתידי, יהיה אמירה של ממש, שכן בתקופת ממשל טראמפ עזבו רבים מראשי המחלקות האחראיות על הקשר עם אזורים שונים בעולם - מבלי שנמצא להם מחליף.

גורם בממשל האמריקני אומר כי המינוי ייקח עוד זמן מה, אבל יש משמעות לכך שאדם שמזוהה עם עמדות האוהדות את ישראל יהיה בתפקיד כה משמעותי. "ממשל טראמפ חותר לשנות גם במחלקת המדינה את דפוסי ההתנהלות כלפי ישראל - והמינוי הזה לא רק משרת את המטרה, אלא יוצר הצהרה נשיאותית שאומרת - אני רוצה שהעמדה הזו, של שנקר, היא שתוביל את קו ההתנהלות כלפי המזרח התיכון".