מאבטח. אילוסטרציה
מאבטח. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

ההוצאה לפועל (הוצל"פ) מציעה שירות חדש לנשים שגובות מזונות מבעליהן לשעבר: מאבטח צמוד שילווה את האישה בעת שתבקר בלשכה, בדיונים שבהם בן הזוג לשעבר נוכח – ובכלל.

ככל שניתן להבין מהפרסומים לגבי השירות, ומעורכי דין שכבר נעזרו בו עבור לקוחותיהם, השירות ניתן על פי דרישת האישה וללא כל צורך להוכיח שבן הזוג לשעבר אכן פגע בה בעבר או איים עליה.

עו"ד תמר הר-פז, שמתמחה בתחום ההוצאה לפועל, אמרה בראיון לערוץ 7 שנוכחות של מאבטח בדיון, כאשר הוא לא זומן לשם על פי בקשת הרשמת שמנהלת את הדיון, עלולה ליצור הטייה של הדיון נגד הגבר.

ממילא אין מפגשים רבים בין גובים לחייבים בהוצל"פ, ובתיקי מזונות הדבר מתרחש עוד פחות, כי שורת הדיונים בנושא חקירת יכולת, כלל לא מתקיימים בהליך גביית מזונות. "לא שמענו על שום מקרה של אלימות" במשרדי ההוצאה לפועל בתיקי מזונות, קבעה הרפז.

ישנם מאבטחים רבים במסדרונות לשכת ההוצל"פ, הסבירה עו"ד הר-פז. כאשר צד מופיע מלכתחילה לדיון כאשר צמוד לו מאבטח והוא מסביר את זה שהבנאדם מסוכן לו, "ברור שזה מכניס את הרשם או רשמת לאנטגוניזם כלפי הצד השני בדיון, כי מלכתחילה ציירו אותו כבן אדם אלים ומסוכן".

עו"ד הרפז ציינה כי ישנן אוכלוסיות שנמצאות בסכנה גבוהה בתיקי הוצל"פ – כמו אנשים שתובעים פיצויים ממי שפגע בהם פיזית, או ממישהו שמעורב בשוק האפור. היא שאלה מדוע דווקא האוכלוסיה הזו, של תיקי הוצל"פ מזונות, מקבלים יחס מיוחד. היא ציינה עוד שניתן לפתוח תיק הוצל"פ בגין "מזונות עתידיים" גם כאשר האב עומד בתשלומים.

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה.