אוסקר גרונינג בבית המשפט. ארכיון
אוסקר גרונינג בבית המשפט. ארכיוןצילום: רויטרס

אוסקר גרונינג בן ה-96, שנידון לארבע שנות מאסר בגין סיוע לרצח 300 אלף יהודים כששירת באושוויץ-בירקנאו, מבקש חנינה עקב גילו המבוגר.

גרונינג נידון בשנת 2015 לארבע שנות מאסר לאחר שהודה כי שימש כקצין אס.אס במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. במסגרת תפקידו היה גרונינג ממונה על ספירת הכספים וחפצי הערך שנבזזו מהאסירים היהודים שהגיעו למחנה ההשמדה, מה שהעניק לו את הכינוי "רואה החשבון של אושוויץ-בירקנאו".

גרונינג הגיש ערעור על העונש שנגזר עליו וביקש לבטל את המאסר בפעול עקב גילו המבוגר ומצבו הבריאותי הרופף, אולם בחודש דצמבר האחרון קבעו שופטי בית המשפט לחוקה בגרמניה כי גרונינג ירצה את עונש המאסר בפועל וכי מצבו הבריאותי אינו מונע ממנו להיכנס אל מאחורי הסורגים.

אלא שכעת הודיעו עורכי דינו של גרונינג כי הוא החליט לבקש חנינה מהתביעה הציבורית, בטענה כי גילו ומצבו הבריאותי אינם מאפשרים לו להיכנס לכלא. כריסטיאן לאונשטיין, דובר משרד המשפטים במדינת סקסוניה תחתית, אישר כי גרונינג הגיש בקשה לחנינה. "בקשה לחנינה אינה מעכבת את תחילתו של ריצוי עונש מאסר בפועל". גרונינג אמור להתחיל את ריצוי עונש המאסר שלו בשבועות הקרובים.

גרונינג בן ה-96 נידון למאסר בפועל למרות שלא לקח חלק פעיל ברצח האסירים היהודים במחנה. החוק הגרמני מאפשר הרשעה של כל מי ששירת במחנה השמדה, בכל תפקיד, בסיוע לרצח האסירים במקום.