חברי וועדת השחרורים בבית הנשיא
חברי וועדת השחרורים בבית הנשיאצילום: חיים צח/ לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש היום (רביעי) עם שרת המשפטים איילת שקד וחברי וועדת השחרורים המיוחדת שהגיעו לבית הנשיא ליום השתלמות שעסק בנושא קציבת מאסרי עולם.

במפגש השתתפו גם מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, מנהלת מחלקת החנינות נוחי פוליטיס, שופטי וחברי ועדת השחרורים המיוחדת, נציגי ציבור בוועדת השחרורים, אנשי שב"ס, ואנשי מחלקת חנינות משרד המשפטים.

הנשיא הודה לחברי הוועדה על עבודתם החשובה ואמר "עבודתכם היא הבסיס שעומד בפניי כשאני מקבל החלטה בעניין קציבת מאסרי עולם. השופט ברק, במאמר שכתב לפני שנים רבות ציין כי: 'מאסר עולם בלא אפשרות לשחרור מוקדם נוגד את כבוד האדם'.

לדברי ריבלין, "עצם קיומה של אפשרות הקציבה הקיימת בחוק שלנו חיונית, למרות שיש מקרים שבהם האסיר לא נמצא ראוי לכך. קיומה של האפשרות חשוב מאד בעיני כדי שבפני כל אסיר יהיה אור בקצה המנהרה, באופן שיכול לייצר מוטיבציה לכל אסיר, יהא האכזרי ביותר, לעבור תהליכי טיפול ושיקום".

השרה שקד וריבלין
השרה שקד וריבליןצילום: חיים צח/ לע"מ

הנשיא ציין כי שמח להכיר ולשמוע את אנשי המקצוע מהתחומים השונים בהם מודיעין והערכת מסוכנות ושיקום, ואמר "בכל תיק קציבה העמדה שלכם היא עמדה חשובה ומשמעותית. שהרי על כולנו מוטלת החובה לשקול שיקולים עונשיים באופיים ובמהותם, כפי שקובע החוק. אני מאחל לכם שההשתלמות היום תהיה מעניינת ופוריה ותעמיק את הכלים העומדים לרשותכם בבואכם לקבל החלטה".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "על כל המלצה לקציבת עונש יש לי כאב בטן, אבל אני יודעת שזה הדבר הנכון והסביר. יש אסירים שאנחנו מחליטים לא לקצוב. השיקולים שלנו הם גם מסוכנות וגם נסיבות הרצח. מעבר לכך, אנחנו מנסים למצוא דרכים להקל על עונשי המאסר עם אסירים שביצעו עבירות קלות יותר, כך שיותר אסירים שהם ברי שיקום יקבלו ניכוי של שליש".

במהלך יום ההשתלמות המתקיים בבית הנשיא יעסקו הנוכחים במגמות המשתנות בתחום הקציבה במהלך השנים, חידושי הפסיקה, הנתונים הקיימים וההמלצות בנושא. בנוסף יעסקו בהליכי שיקום וטיפול באסירים במהלך ריצוי מאסר עולם.

לצד גורמי המקצוע השונים משרות בתי הסוהר, ומשרד המשפטים, תשוחח עם המשתתפים גם לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, על מעורבות נפגעי עבירה בהליכי קציבת מאסר עולם.