הכנס התשיעי לשימור מורשת הרמב"ם
הכנס התשיעי לשימור מורשת הרמב"םצילום: חזקי ברוך

ספסלי בית המדרש עומסים על גבם מגוון רחב של לומדים. ישנם הבוחרים להעמיק, ישנם שבוחרים להקיף.

יש המתמקדים בגמרא, יש במשנה. ישנם העוסקים בתורת הנגלה, ויש הבוחרים לצלול בתורת הנסתר, לעסוק במהות הבריאה.

לא הרי זה כהרי זה. הפשטן יתפשר על העומק לטובת ההיקף. העמקן יוותר על האוקיינוס לטובת צלילה אין סופית בבריכה המזוקקת. ההיסטוריה היהודית ידעה הרבה גאוני עולם וענקי רוח. חלקם נודעו בהיקף התלמודי העצום שרכשו במרוצת שנות תלמודם. היו שגאונותם העצומה היתה לשם דבר.

אבל היה אחד שהכיל את שני הפרמטרים גם יחד: הרמב"ם.

הרמב"ם נחשב לאדריכל הגדול של ההלכה היהודית לדורותיה מחד ומאידך לענק רוח שהעמיק במהות הבריאה ובשורש היקום. כתביו המרובים העוסקים בענפים שונים יעדו על ההיקף האדיר והמעמיק: ביאורים לדברי חז"ל, פסקי הלכה, פילוסופיה, רפואה, תשובות ואגרות לקהילות יהודיות שונות וזו רק רשימה חלקית. ומה הפלא שספרי הרמב"ם וכתביו תופסים מקום של כבוד בספרות התורנית.

דא עקא, בעולם האינסטנט הדורש לקבל הכל כאן ועכשיו, גם לימוד כתבי הרמב"ם צריך חיזוק. הלומדים בני ימינו מעדיפים ליטול לידיהם את המלקטים מהדורות האחרונים על פני התייגעות והתעמקות באוקיינוס האין סופי של הנשר הגדול.

בדיוק לשם כך הוקם מרכז מורשת הרמב"ם המבקש להנחיל את לימוד תורתו של הרמב"ם לכלל ישראל. המרכז ממוקם בטבריה מרחק נגיעה מהכנרת הקסומה, סמוך לקבר הרמב"ם. אי מי כי יקלע למרכז המבקרים המתנאה בקירות בזלת ובארכיטקטורה טבריינית, ייחשף לחוויה עשירה אל מסע בזמן החושף אותנו לאחת מדמויות המופת שהעמיד העם היהודי.

בסוף השבוע האחרון התכנסו מאות בני אדם מכל רחבי הארץ לכנס התשיעי לשימור מורשת הרמב''ם שנערך במלון חוף גיא בטבריה. במהלך הכנס - אותו הנחה הד"ר אבשלום קור - נהנו המשתתפים מהרצאות מרתקות על הרמב''ם ותורתו והרחיבו אודות ייחודיותו בארון הספרים היהודי.

אחד המאפיינים של הרמב"ם הוא היותו קונצנזוס בעם היהודי. "כולם מתחברים לרמב"ם", אומר הרב חיים פוגל, יו"ר מרכז מורשת הרמב''ם, האחראי על הכנס המפעים. "חילונים ודתיים, לומדי תורה חרדים לצד בעלי בתים, אברכים ומבוגרים, נערים ונערות, ואפילו ילדים המעורבים בפעילויות העוסקות במשנת הרמב"ם.

"מרכז מורשת הרמב"ם עוסק מספר שנים בהחדרת תורת הרמב"ם לציבור הרחב", מספר הרב פוגל. "לאחרונה לאחר מפגשים עם חיילים אשר ביקרו במרכז, גילינו שהמקום וההרצאות יוצרות עניין רב בקרב הצבא ואף שמענו התבטאויות שהרמב"ם נמצא גם בקונצנזוס שלהם", אמר.

כזה היה הנשר הגדול. מלך העופות שתמיד הגביה טוס וסיכך על כולם.