רא''ל במיל' דן שומרון ז''ל בהקלטות נדירות

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף הקלטות נדירות של הרמטכ''ל המנוח דן שומרון ז''ל, ראש המטה הכללי במלחמת המפרץ, בהן נשמע שומרון מתאר את ההתלבטות שהיתה אז - האם לתקוף את עיראק או לא.

בעקבות ירי הטילים לעבר ישראל, נוצר קונפליקט במהלך המלחמה בין שומרון, שתמך בהבלגה, לשר הביטחון ארנס שהאמין כי יש להגיב על מנת לעצור את הטילים ולא לחכות לאסון.

מחלקת ההיסטוריה של צה''ל ערכה ראיון עם שומרון לאחר המלחמה, שבו אמר בין היתר "היתה טעות לארנס והיתה לי איתו בנקודה אחת איזו מתיחות קלה. אני הצגתי לו את התוכנית עם מפקד חיל האוויר לתקיפה. בשבת בבוקר אחרי תקיפת הטילים הראשונה. זה היה לפני פגישה עם ראש הממשלה לבד ואחרי זה ישיבת קבינט בתל אביב".

"אני הצגתי לו את תוכנית התקיפה הגדולה. ארנס התקשר לצ'ייני ואמר לו 'תזיזו את המטוסים שלכם, אנחנו תוקפים במערב עיראק'. את זה אפילו לא ידעתי. אנחנו הלכנו לראש הממשלה, הצגתי את התוכנית ואמרתי לו שאני לא ממליץ לתקוף... למען שלום הקואליציה ושתשיג הישגים ואני ממליץ לאפשר להם לפעול בשלב זה ולא לתקוף".

משה ארנס בראיון מיוחד על מלחמת המפרץארכיון צה"ל במשרד הביטחון

צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

שומרון מתאר דיון שהתקיים בקבינט, במהלכו שרי הממשלה דרשו לפעול והסבירו כי מדינת ישראל חייבת להגיב על ירי לעברה. ''יש פה רפלקס מותנה אצל רוב האנשים", מציין שומרון. ''ככה גדלנו כולנו וחונכנו".

"שרים, לא אגיד מי אמר מה, אבל שם היו שרון, וגנדי ויובל נאמן ורפול. יש שם חבורה. ואני אומר אני ממליץ, אפשר לבצע הכל, אבל אני ממליץ לא לבצע כיוון שזאת פגיעה בהרתעה. אם לבצע יש לבצע פעולה משמעותית".

"ואז ארנס אומר לי שהוא לא מבין. הרי אני הצגתי לו תוכנית. הסברתי לארנס שזה שני הצדדים של אותה מטבע. אני כרמטכ"ל מציג תוכנית, אם הממשלה תחליט לתקוף, אני מוכן. אבל אני ממליץ לא לתקוף. זה לא אומר שאני לא עושה תוכנית לתקוף. במיוחד שאני לא יודע אם בעוד שעה יפול טיל, אולי גז, שאולי כן אמליץ לתקוף. זה לא מעכשיו ועד עולם. ופה, נראה לי שהיתה אי הבנה אחת, אני חושב היחידה כי כל יתר העבודה בינינו היתה מאוד מסונכרנת".

צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

ארכיון צה''ל במערכת הביטחון חושף גם ראיון שנערך לאחרונה עם משה ארנס, שר הביטחון דאז. ארנס האזין לראשונה להקלטות של שומרון והציג את גרסתו לאירועי מלחמת המפרץ ולדילמת התגובה.

ארנס מספר בראיון לארכיון צה''ל, "שומרון הציג את הפעולה, אני זוכר את זה כמו את היום, גם תמרי היה שם (המיועד לפקד על הפעולה - תא"ל נחמיה תמרי ז"ל, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל), ואני לפני שאישרתי שאלתי את תמרי מה הוא אומר והוא אמר לי שזה בסדר, כן נעשה את זה. אמרתי 'בסדר אני מאשר'. שומרון לא אמר לי שהוא לא מאשר".

על טענת שומרון לפיה הוצגה לארנס תוכנית מגירה אמר ארנס "הוא לא אמר את זה.. .אני גם בסוף (הדיון) גם אישרתי. אז אם הוא בסוף מתנגד הוא צריך להגיד לי לפני שאני מאשר - 'אבל רגע אדוני השר, אני רוצה להגיד לך שאני לא ממליץ'".

באותו הראיון ארנס מספר על שיחות התיאום שקיים עם האמריקאים, על נסיעה סודית שערך לוושינגטון יחד עם סגן הרמטכ"ל דאז אלוף אהוד ברק ועל תחושותיו כי ראש הממשלה שמיר לא הבין את האמריקאים.

שומרון מספר על הלחץ הגדול בממשלה לתקוף ועל התחושות בזמן ההבלגה שהיתה שנויה במחלוקת בקרב הפיקוד הבכיר, שרי הממשלה ואזרחי המדינה.

צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון