פרופ׳ אלדד בהרצאה
פרופ׳ אלדד בהרצאהצילום: ניב נבעה

חבר הכנסת לשעבר פרופ' אריה אלדד התארח אמש (ד') באוניברסיטת תל אביב במסגרת התכנית למחשבה ציונית של תנועת "אם תרצו".

ההרצאה שחלה ביום פטירתו של אביו, ישראל (שייב) אלדד ז"ל, מראשי מחתרת הלח"י, עסקה בסכסוך הישראלי-פלסטיני ונכחו בה עשרות רבות של תומכי "אם תרצו".

פרופ' אלדד אמר בהרצאה כי "כולם רוצים שלום. יש שני עמים שנלחמים על אותה חתיכת ארץ. אנו חושבים שאנו עוסקים בסכסוך טריטוריאלי. ניסיון הפתרון בדרך של חלוקה לא עובד. מדובר במלחמת דת. אם יש התנגשויות בין שני רעיונות סותרים- חלוקה גיאוגרפית אינה פתרון. אף פעם לא יהיה שלום בין יהודים לערבים".

אלדד הדגיש כי "שורשי הסכסוך אינם פתירים. סביר להניח שעוד כמה שנים מי שישלוט על מדינת ירדן הם פלשתינים. מדינת ישראל צריכה להחיל את החוק הישראלי מהירדן לים. רק אצלנו יש קשר בין מי שאומר שהוא אינו מוכן לוותר על גרגר מארץ ישראל לבין דת. לנין אמר כי 'שום עם לא מוותר על מולדתו הקדושה'. לא צריך להיות דתי כדי להיות פטריוט''.

בהתייחסות לפעילותם של חברי הרשימה המשותפת אמר אלדד כי "פניהם של חברי הרשימה המשותפת היא החרבת מדינת ישראל. אם חנין זועבי לא הייתה מייצגת את עמדותיהם של הערבים הלאומנים במדינת ישראל היא לא הייתה נבחרת''.

לדבריו, ''כל עוד תוכניות של שתי מדינות לשני עמים תופסות מקום על שולחן הדיונים, ולכאורה הן התוכניות היחידות על השולחן, לא יהיו ערבים בישראל ובירדן שיתמכו בהפיכת ירדן למדינה פלסטינית".

אלדד סיכם באופטימיות את הרצאתו ואמר "עם של עבדים עלה מתאי הגזים והקים לו מדינה, כשאנחנו מסתכלים על מה שקרה כאן ב- 100 השנים האחרונות זהו אנומליה שאין כדוגמתה".