מצדיעים למשטרה
מצדיעים למשטרהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במסגרת יום ההצדעה למשטרת ישראל שנערך היום (שני) במשכן הכנסת, התקיים במשכן טקס מרכזי בהשתתפות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יוזם יום ההצדעה ח"כ מיקי לוי וחברי כנסת רבים.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר "אנו עורכים את הטקס הזה דווקא בכנסת. התפקיד שלנו, נבחרי הציבור, הוא לחוקק חוקים. אנחנו משרטטים את המפה. אתם מדריכי השטח שמכוונים את אזרחי ישראל במסלול הנכון. המשטרה היא גוף הכרחי לשמירה על תחושת הביטחון של האזרחים, לאיתנות שלטון החוק ולהרגשה הבסיסית של סדר וצדק".

"אינני מתכוון להפוך אירוע חגיגי זה לדיון", אמר יו"ר הכנסת בהתייחסו לטענות על הדלפות מכוונות מהמשטרה, "אני חושב כי תפקידה של המשטרה מבוצע בצורה הטובה ביותר כשהוא נעשה בשקט ובהצנע. כשנכנסת לתפקידך, אדוני המפכ"ל לפני כשנתיים יצאת בהכרזה ששמחתי מאד לשמוע - אמרת שתילחם מלחמת חורמה בתופעה החולה ושמה הדלפה.

''אני מבקש ממך המפכ"ל כי תמשיך את המאבק הזה. כדי לעשות שינוי בתרבות ארגונית קיימת זהו מאבק מאוד קשה ומי כמוני כיו"ר הכנסת יודע שהדלפות הן לא דווקא במשטרה, אבל אסור שיתקיים קשר בין אולפני הטלוויזיה לחדרי החקירות", הדגיש אדלשטיין.

מצדיעים למשטרת ישראל

בסיום דבריו של יו"ר הכנסת, העניק לו המפכ"ל אלשיך שי הוקרה מטעם משטרת ישראל לכבוד קיום יום ההצדעה.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר בטקס, "אני שמח וגאה לעמוד כאן היום, בכנסת ישראל, להצדיע יחד אתכם למשטרת ישראל, להוקיר את פעילותה ולהעריך את הדרך המצוינת שבה היא ממלאת את משימתה. – הדרך המצוינת היא ההגדרה הנכונה על אף זה ש70% מהתגובות ברשת הם שליליות לגבי המשטרה.

''אני בודק את המשטרה על פי התוצאות של משטרות אחרות בעולם ולא משיפוט ציבורי לקוי שאינו משקף את עבודת הקודש של המשטרה. כשר לביטחון הפנים אני נחשף יום יום לעשייה המרשימה והענפה של המשטרה וחלק ניכר ממנה נסתר מהציבור".

"תחושת הביטחון כיום בישראל, ביחס לשכונה בה אנו חיים, היא גבוהה מאוד בכל קנה מידה והרבה הרבה בזכות משטרת ישראל. בחזון שלי ירושלים לא תהיה רק העיר הקדושה בעולם אלא גם העיר הבטוחה ומודל לחיקוי. כבר היום משטרות בעולם נושאות את עיניהם הנה כדי לראות משטרה שמשגשגת למרות כל האתגרים. המשך העצמת המשטרה היא בראש סדר העדיפויות שלי ואמשיך תמיד לפעול ע"מ לתת לה את כל הגיבוי", אמר ארדן.

היועץ המשפטי לממשלה לממשלה אביחי מנדלבליט אמר כי "חלק משמעותי מעבודתי כיועץ המשפטי לממשלה נעשה בשיתוף עם משטרת ישראל, ובמסגרת עבודה משותפת זו – הלב מתמלא גאווה. אני פוגש בה את מיטב בני ארצנו. אני פוגש שוטרים נחושים, הממלאים את תפקידם מתוך תחושת שליחות לאומית. שוטרים המבצעים את תפקידם ביושר ובאומץ, עם הבנה עמוקה של האינטרס הציבורי ומהות שלטונו של החוק.

''לצערי, המציאות אינה משתקפת תמיד נאמנה בפני הזירה הציבורית, ובתקופה האחרונה אנו עדים לפרסומים שונים המבקשים לייחס למשטרת ישראל מניעים זרים בעבודתה, ועל ידי כך לפגוע באמון הציבור בניקיון פעילותה. משטרת ישראל, בעיקר בשל תפקידה במערכת אכיפת החוק, מוגבלת מאוד ביכולתה להגיב לפרסומים נגדה. לעיתים גם לכאלה הנעדרים כל ביסוס עובדתי. אני דוחה טענות אלו מכל וכל – אין להם יסוד", הדגיש מנדלבליט.

מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשייך התייחס בראשית נאומו בטקס לדברי יו"ר הכנסת בנושא ההדלפות, ואמר "אילו היו"ר היה מזמין אותי אל משרדו, הייתי משכנע אותו כי האשמות שהמשטרה היא המדליפה, אלו הן רעשי רקע בלבד ובטוח אני כי אף הוא היה משתכנע בכך".

לאחר מכן סקר המפכ"ל את הנושאים שבחר להעלות על נס ביום הצדעה זו למשטרה בכנסת ישראל, "תפיסת העבודה שלנו היום ביחד עם הכנסת, אינה רק בגלל העובדה שכאן מחוקקים ואנחנו אלו שמבצעים, אלא אנו מובילים תהליכי חשיבה ועשייה משותפים על מנת להגביר את הביטחון האישי.

''לצורך כך, התמקדנו בשני נושאים עיקריים: שיפור עבודת המשטרה ע"י מחקר ולשם כך הוקם פורום אקדמי מייעץ שעמו אני נפגש אחת לתקופה, וכן שיטור קהילתי מבוסס קהילה שפועל מתוך ומכוח כל קהילה לפי מאפייניה.

''החיבור לקהילה הינו מכפיל כוח בעבודת המשטרה כיום ואנו פעילים בתכניות לגנים ובבתי הספר שמפעילות ומחזקות את הנוער לציית לנורמות החוק. עלינו כמשטרה לשמש אות ומופת בהגינות וביושרה ולהשיג את האמון אשר בלעדיו אין למשטרה זכות קיום".

בסיום דבריו בירך המפכ"ל את יוזם יום ההצדעה בכנסת למשטרת ישראל, חבר הכנסת וניצב לשעבר במשטרה, מיקי לוי: "כאיש משטרה מנוסה לשעבר, מיקי יודע עד כמה חשובה עבודתו של כל שוטר וכן עד כמה הצלחתו מותנית במשטרה חזקה".