השגריר הבריטי במהלך הביקור
השגריר הבריטי במהלך הביקורצילום: מכון ז'בוטינסקי

שגריר בריטניה בישראל, דייויד קוארי, ביקר במכון ז'בוטינסקי בתל אביב כחלק מהאירועים לציון מה שנה לייסוד הגדודים העבריים.

במהלך הביקור הוצגו לו בין היתר מכתביו של זאב ז'בוטינסקי, מייסד התנועה הרוויזיוניסטית, לבכירי הממשל הבריטי ובינהם לוינסטון צ'רצ'יל, ללורד צ'מברלין ולגנרל אלנבי.

השגריר קוארי קיבל מהנהלת המכון, גדעון מיטשניק המנכ"ל וחבר הכנסת לשעבר יוסי אחימאיר, יו"ר המכון, תמונה ובה צעדת הגדודים העבריים ברחובות לונדון.

השגריר צפה במוצגים וסיפר: "אם נכנסים לחנות ספרים בלונדון אפשר יהיה למצוא ספר על בן גוריון אך לא על ז'בוטינסקי. הוא מנהיג שתודעתו נדחקה הצידה וחבל היות והוא היה מנהיג חשוב".

בספר האורחים כתב: "בתודה עבור הביקור המרגש והמאלף, שיש בו הרבה נגיעות של היסטוריה עשירה ומורכבת בין הממלכה המאוחדת וישראל. למדתי רבות".

גדעון מיטשניק מנכ"ל מכון ז'בוטינסקי ציין בתום הביקור "זהו ביקור חשוב של שגריר בריטניה שהיוותה עבור זאב ז'בוטינסקי מקור של תקווה, ידידות, שותפות, אכזבות ואף עוינות".

"במוקד הביקור הצגנו והדגשנו בפני השגריר את ראשית השותפות הבטחונית וקשר הדם בין האומה הבריטית לעם היהודי שהחלו עם הקמת "הגדודים העבריים" והמלצנו לקיים אירוע לציון יציאת גדוד קלעי המלך ה 38 מלונדון. הענקנו לשגריר תמונה למזכרת מהאירוע ההיסטורי שהתרחש ב 4 פברואר בחוצות לונדון".

חשיבותו של הביקור מתחדדת לנוכח ההיסטוריה רוויית המתח והעוינות בין הממשל הבריטי באותם ימים למנהיג התנועה הרוויזיוניסטית שכזכור אף יש בכלא הבריטי בשל פעילותו להגנת יהודי הרובע היהודי בירושלים בימי הפרעות של תר"פ.